FAGBLOGG

Google Core Update – dette bør du vite

Har du hørt om Google Core Update? Her snakker vi om kjernen i Googles algoritme for organisk rangering. For mange kan det virke ganske abstrakt å forholde seg til, derfor gir vi deg en introduksjon til begrepet, og opplyser om hvordan det kan påvirke oss alle!

Estimert lesetid: 2 minutter

Hva er Google Core Update?

Google kommer kontinuerlig med mindre oppdateringer til algoritmene. Endringene kan for eksempel handle om hva som skal rangere øverst på søkeresultatene. Core Update er som det så fint ligger i navnet, en større oppdatering som går mer i kjernen av Google-algoritmen, der brukere kan se større endringer og forbedringer. 

Det er ikke slik at Google sier ifra om hver eneste lille oppdatering, men heller at det i ettertid blir lagt merke til endringer som for eksempel bedre synlighet. Core Updates kan ha flere ulike formål, men til syvende og sist er det for å skape endringer til det bedre. Dette kan være forbedringer som å gi større verdi til brukere ved å bli enda mer selektive til hva slags innhold og nettsteder som skal få mer kredibilitet. Google har et langsiktig mål om å tydeliggjøre informativt og hjelpsomt innhold, og luke ut mindre troverdige nettsteder med innhold av lite verdi. Det er ofte dette Google Core Update handler om.

Hva gir Google Core Update av verdi?

Google Core Update gir leserne som søker etter ting bedre resultater og reduserer treff på useriøse aktører. Dette for en bedrift, betyr at den vil bli stilt mer krav til, i form av at de må optimalisere og forbedre nettstedet i sin helhet – inkludert innholdet – for å møte kundene. 

Det som er helt sikkert, er at Core Updates gir verdi til de som allerede har en god nettside. Vi i Solid Media kan se at med mye godt innhold, så har kundene våre fått en positiv effekt i høst, etter flere Google Core Updates. Når vi sjekker konkurrentene deres med mindre gode nettsider, så ser vi at lite gjennomarbeidet innhold og struktur ofte samsvarer med nedgangen. Det som har skjedd er at Core Updates har rangert disse konkurrentene lavere nettopp på grunn av en dårlig nettside, og dermed blir de mindre synlige.

Google Core Update i 2023 – de viktigste oppdateringene

I løpet av høsten 2023 har Google hatt tre core updates, én “helpful content-update” og én “spam-update”. Dette er mer enn vanlig. Vi tror at dette er grunnen til at vi i høst har sett størst endringer hittil, som vi forklarte i eksemplet over. Helpful content update og spam-update er kanskje de oppdateringene fra i år som vi anser som kan gi størst verdi på sikt. 

Helpful content update er en oppdatering som går ut på å utvikle algoritmene enda mer, for å løfte innhold som faktisk er hjelpsomt og informativt. Til tross for at Google har stort fokus på godt innhold, er det fortsatt flere spam-sider som kjemper seg til førstesiden. Derfor er spam-update en utrolig essensiell oppdatering, slik at de som ufortjent har nådd høy rangering, kommer lengre ned i søkeresultatene.

Våre beste tips

Det beste tipset vi har når det gjelder Google Core Update, er å fortsette med å skrive innhold som treffer det Google kaller helpful content. Deretter er det viktig å plassere innholdet i en logisk og ryddig struktur – både teknisk sett og for brukervennlighetens skyld. Google er kritisk til hvordan innholdet er skrevet og hvorvidt de riktige begrepene blir nevnt, så her er det viktig å sørge for at innholdet er skrevet av ekte mennesker som kan å skrive. 

En annen nyttig ting – som kan gjøre det litt mer spennende å holde tritt på endringene – er å følge med på egen synlighet. Det kan skje endringer etter oppdateringene, og i visse tilfeller kan man bli negativt berørt selv om man har et greit innhold. Da er det kanskje ekstra viktig å bli oppmerksom på for å kunne forbedre nettstedets innhold.

Til slutt vil vi anbefale å ikke tenke for mye på Google Core Updates. Det er stadig oppdateringer som Google jobber med i bakgrunnen, der det beste vi kan gjøre er å tenke langsiktig og holde oss til en god SEO- og innholdsproduksjon. 

Oppsummering

Google Core Update og andre algoritme-oppdateringer er et hett og omdiskutert tema i SEO-miljøet for tiden. For at noen skal rangere høyere og få positive utfall, er det bare slik at andre må ta seg til takke med mer negative endringer. For eksempel har mange nyhetsnettsteder opplevd en nedgang i synligheten den siste tiden. Det er ikke alltid like enkelt å forstå hvorfor du eventuelt har mistet synlighet. Istedenfor å rive seg i håret av frustrasjon, anbefaler vi heller å rådføre deg med noen som har mer greie på hva Google krever for at du skal kapre førstesiden!