Hvorfor bruker Google lang tid på å indeksere nye sider?

Som regel blir nye nettsider indeksert innen en ukes tid, men det siste halvåret har vi sett en trend med at det kan ta opptil flere måneder å få indeksert en ny side. Hvorfor har det blitt sånn?
Kristoffer Moen
Head of Performance

22 apr 2022

6 min read

Googles indekseringsproblem

Vi har den siste tiden lagt merke til at det kan ta lang tid for Google å indeksere nye sider. Uavhengig om det er lansering av et nytt nettsted, nye blogginnlegg eller ompekninger som ikke blir fanget opp. Vi har derfor i dette innlegget samlet sammen mulige grunner til at sidene ikke blir indeksert, og fremgangsmåter for å sikre at indekseringen går fortere.

For at en side skal være søkbar i Google må den være indeksert. Om siden ikke blir indeksert får den null synlighet på det organiske søkefeltet. Det er derfor helt nødvendig å få indeksert siden for at folk skal finne den.

Trenger du hjelp til å bli synlig på nett – kontakt oss her!  

 

Hvordan kan vi få indeksert sidene fortere?

Det er veldig mange faktorer som spiller inn som gjør det vanskelig å være konkret på hva som fungerer og ikke fungerer. Du har ingen garanti for at Google indekserer sidene dine, men det er ting du kan gjøre for å øke sjansen for å få indeksert sidene dine fortere.

Når Google crawler nettstedet ditt unngår Google å indeksere duplisert innhold og innhold som Google anser som unyttig. Det er derfor viktig å unngå identisk innhold og heller skape relevant og unikt innhold som svarer på spørsmål målgruppen lurer på.

Mulige grunner til at Google ikke indekserer sidene dine

  • Nettsidene er ikke optimalisert for SEO
  • Tøff konkurranse om søkeordene
  • Dårlig/ duplisert innhold
  • Ingen andre nettsider linker til dere

 

Hvordan kontrollere at siden er indeksert?

Det beste verktøyet å bruke er Google Search Console – som er Googles verktøy for å overvåke indekseringen. Google Search Console rapporterer flere statuser for uindekserte sider, som «Gjennomsøkt – for øyeblikket ikke indeksert» eller «Oppdaget – for øyeblikket ikke indeksert». Selv om denne informasjonen ikke hjelper til med å løse problemet, er det et godt sted å starte.

Hvis du ikke har fått satt opp Google Search Console til ditt nettsted finnes det en annen metode for å raskt sjekke om en gitt nettside er indeksert.

Gjør et Google-søk der du skriver “site:(den URL-en du skal sjekke)”.
For eksempel: site:https://www.solidmedia.no/seo/hva-er-on-page-seo

Hvis du får opp akkurat den siden du søkte etter i søkeresultatet, er nettsiden indeksert.

 

Hvordan sikrer vi at Google inkluderer sidene?

Google vil mest sannsynlig ikke besøke hver eneste side på nettstedet ditt, uavhengig av størrelsen. Derfor er det din jobb å sørge for at Google kan oppdage og indeksere sider som er avgjørende for virksomheten din.

 

Fem ting du kan gjøre for å sikre at indeksering går fortere: 

  • Bruke mange søkeord som har høyt søkevolum
  • Øke innholdskvaliteten og svare konkret på spørsmål det er søkevolum på
  • Ikke dupliser innhold
  • Ha god sidestruktur
  • Bruk både interne og eksterne lenker

Vi i Solid Media har erfart at:

Relevant og unikt innhold gjør at siden indekseres fortere

Det er derfor viktig å gjøre en søkeordsanalyse for å finne ut hva målgruppen søker etter, og en konkurrentanalyse for å finne ut hva lignende sider skriver om. Etter innsikt fra analysene vil vi kunne skrive mer treffsikkert og relevant for målgruppen.

Kombinasjonen av lavt søkevolum, at nettstedet er lite og har lite innhold

Hvis du skriver om noe ingen er interessert i, så vil Google se at dette ikke er et relevant tema og velge å ikke prioritere indeksering av siden.
Dermed: Høyt søkevolum på det du skriver om kan gi raskere indeksering. Om du skriver om et tema mange søker på og bruker søkeord med høyt søkevolum, vil Google skjønner at innholdet på siden er relevant for målgruppen og indeksere siden raskere.

En god URL-struktur med ulike nivåer og et tydelig hierarki

Dette vil gjøre det enklere for Google å forstå hvilke sider som er relevante for hverandre og øke sjansen for at Google skjønner viktigheten

Internlenking gir Google signaler om at en side er viktig

Når Google ser at det er mange lenker som går til en side, så anser Google det som en viktig del av nettsiden og at siden fortjener å bli indeksert. Men hvis det er en side som ligger alene som ikke har noen lenker til seg, så er det et signal til Google at den siden ikke er noe viktig.

 

Oppsummering

Nå har du forhåpentlig blitt litt klokere på hvorfor Google kan bruke lang tid på å indeksere sidene dine, og hva du kan gjøre for å løse problemet. Indekseringsproblemet vil selvsagt variere fra nettside til nettside, men å være klar over hvordan Google indekserer sider, og hva som er viktig for Google, vil du kunne legge til rette for raskere indeksering av siden din.

Del artikkelen

Kristoffer Moen
Head of Performance

22 apr 2022

6 min read

Subscribe to our newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.