Kundecase

Norsk nettbutikk med 72% økning i organisk salg

Gjennom samarbeidet med Norlett Service har vi jobbet med SEO-optimalisering av hele nettsiden. Målet var å øke både den organiske synligheten og salget i nettbutikken. Med en god SEO-strategi som grunnlag, oppnådde vi imponerende resultater på rekordtid!

Tjenester levert:

Søkemotoroptimalisering
Innholdsproduksjon

Norlett Service er ekspert på faghandel innen maskin og utstyr, og tilbyr et bredt produktutvalg fra flere kjente merkevarer. Faghandelen leverer alt fra snøfresere og motorsager, til robotgressklippere og gressklippere samt reservedeler og tilbehør til alle maskinene.

Utfordringen

Mange rangeringer, men få topp-plasseringer

Da Norlett Service kom til oss var nettsiden ikke SEO-optimalisert for det folk faktisk søker etter. De hadde en del topp 10-plasseringer, men svært få 1.–3. plasser. Målet ble å øke den organiske synligheten på viktige søkefraser – og med det skape økt salg i nettbutikken.

Sesongbetonte søk

I et marked hvor søkeatferd varierer med sesong. For å lykkes måtte vi forstå og tilpasse oss disse endringene.

Bred temadekning

Topplasseringer krever ikke bare optimalisering av enkelt­sider, men solid dekning av hele temaer.

Prioritering og omfang

Med et bredt sortiment, store tematiske områder og sesong ble det avgjørende å prioritere riktig.

Resultatene

Sterk vekst i organisk synlighet og salg

Målet var å øke den organiske synligheten på viktige søkeord. Etter kort tid så vi en tydelig positiv trend, og etter ett år leverte tiltakene imponerende resultater, både i form av økt synlighet og økt organisk salg i nettbutikken.

72% økning i organisk salg

Sammenlignet med første kvartal i 2023 oppnådde Norlett 72% høyere organisk salg i første kvartal 2024.

Flere topp 10-rangeringer

Unvderveis i samarbeidet økte vi antall søkeord i topp 10 økte med 68% fordelt over alle temaer.

Sterkere topp 3-plasseringer

Vi sikret en 71% økning i søkeord på topp 3 hos de store søkemotorene i løpet av året.

Bærekraftig vekst over tid

Resultatene viser at en helhetlig SEO-strategi gir både kortsiktige og langsiktige gevinster for nettbutikken.

Løsningen

Hvordan klarte vi det?

Strategi og temadekning

Allerede i starten av samarbeidet la vi en tydelig strategi med fokus på å bygge temadekning innenfor de viktigste produktområdene.

Vi optimaliserte nettstedet basert på faktisk søkeinteresse, produserte SEO-optimaliserte kategoritekster og opprettet nye underkategorier basert på innsikt fra SEO-analysen.

Sesongbasert innhold og artikler

I tillegg produserte vi artikler med fokus på å treffe sesongmessig etterspørsel.

Eksempelvis skrev vi tekster om snøfresere i desember i 2023, som viste seg å virkelig slå an idet den lange vinteren inntraff. Ved å prioritere tematikk ut ifra sesong, har vi alltid sørget for å ligge i forkant, slik at innholdet er lett tilgjengelig når søkevolumet stiger.

Er du vår neste suksesshistorie?

Ta kontakt med vår kommersielle leder, Kamilla på 415 69 454, send en mail til kk@solidmedia.no eller bruk kontaktskjemaet.

Kamilla Krane

Kommersiell leder

415 69 454

kk@solidmedia.no