Google Shopping ads

Om du driver med e-commerce for en nettbutikk er Google shopping ads den beste måten å vise frem produkter til potensielle kunder. Shopping-annonsene er visuelle og inkluderer pris, bilde og link til nettsiden, og er svært effektive for å øke salg av produkter på nett.

Hvorfor skal din bedrift benytte seg av Google shopping ads?

  • Flere kvalifiserte leads

    Shopping-annonsene gir potensielle kunder mye mer informasjon enn Google søkeresultatet ellers gir. Det fører til bedre informerte kunder og flere kvalifiserte leads. Det er også større sjanse for at brukeren gjennomfører kjøpet.

  • Større oppmerksomhet i søkeresultatet

    Med den ekstra informasjonen vil annonsen ta større plass og være mer synlig i søkeresultatet. Med stadig økende konkurranse om oppmerksomhet i Google søkeresultatet vil en annonse med bilde, tekst og nøkkelinformasjon stikke seg ekstra ut.

  • Det er enkelt

    Etter at du har satt opp feeden i Google Merchant Center kan annonsene opprettes automatisk. Google matcher annonsene til relevante søkefraser slik at de vises til riktige brukere, og annonsene genereres automatisk basert på informasjonen som er lagt inn.

  • Høy CTR

    Fordi shoppingannonser i stor grad fanger opp kunder som allerede er ute etter ditt produkt så er andelen som klikker på annonsene og gjennomfører kjøp veldig høy. Når du treffer folk godt inne i kjøpsprosessen er det stor sjanse for konvertering.

Hva er Google shopping ads?

Shoppingannonser er visuelle annonser for produkter i nettbutikker. De vises i Google søkeresultatet når folk søker etter det aktuelle produktet. Google shopping ads er utformet med bilde og utvidet informasjon som man ikke får i vanlige søkeresultater. Blant annet vises pris og eventuelle anmeldelser i Shopping ads. For å kunne ta i bruk Google shopping ads må man ha en nettbutikk som selger produkter. For tjenester er google søkeannonser eller displayannonser bedre egnet.

Hvordan fungerer Google shopping?

For å sette opp Google shopping ads må du lage en produktfeed i Google Merchant Center hvor du lister opp produktene nettbutikken din tilbyr. Denne kan enten settes opp manuelt eller så er det muligheter for å sette opp en automatisk feed. For at man skal få vist produktene sine som shoppingannonser er det viktig at man har så utfyllende informasjon tilknyttet produktet som mulig. Informasjonen man legger til må også matche det som står skrevet om produktet på siden hvor det selges. Når man møter kravene for å vises som Google shopping ads vil annonsene kunne vises i søkeresultatet.

Hvor vises Google Shopping ads?

  • I Google søkeresultatet

    Shoppingannonser vises i Google søkeresultatet. De plasseres enten øverst slik som søkeannonser, eller de kan plasseres til høyre for de andre søkeresultatene.

  • I shopping-fanen på Google

    I tillegg til det vanlige søkeresultatet har Google laget en egen fane kalt “shopping” hvor shopping-annonser knyttet til det brukeren søker etter dukker opp.

  • I bildesøk på Google

    Shopping ads kan også dukke opp i bildesøket, og vil på samme måte som i det vanlige søkeresultatet vises øverst.

  • På sider knyttet til display-nettverket til Google

    Hvis man velger å inkludere samarbeidssider vil Google shopping ads også vises på nettsteder som er tilknyttet displaynettverket til Google. Altså sider Google eier annonseplasser på.

  • Vi er Google Partner

    Vi er sertifisert Google Partner, som betyr at vi er spesialister på alle kategoriene innenfor Google Ads. For deg som kunde av oss betyr det at vi opprettholder et høyt nivå på annonseringen, oppfølgingen vi gir og prosessene vi bruker.

Kunder vi har hjulpet med Google Shopping ads

Du kan lese om hvordan vi har hjulpet bedrifter med annonsering i våre kundecaser i linken under.

Hvordan vi kan hjelpe deg med shopping-annonsering?

Om du ønsker en sparringspartner, eller at vi tar oss av annonsering for deg for å skape vekst og lønnsomhet er det bare å ta kontakt med oss. Våre spesialister holder seg oppdaterte for å effektivt hjelpe bedrifter med å tjene penger på annonsering. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Prinsensgate 22, 0157 Oslo