Ankertekst
Har du hørt begrepet “ankertekst” eller “anchor text” og lurer på hva det er? Alle som skriver tekst for nettsider lager ankertekster - kanskje uten å være så bevisst på det.
Hva er ankertekst og hva er “best practice”?
Har du hørt begrepet “ankertekst” eller “anchor text” og lurer på hva det er? Alle som skriver tekst for nettsider lager ankertekster – kanskje uten å være så bevisst på det.
En ankertekst er rett og slett den klikkbare teksten i en lenke – enten det er internlenke eller eksternlenke. Andre vanlige navn på dette er “anchor tag” og “link text”.
Hvordan bør ankerteksten se ut?
Mange gjør feilen å bare bruke ordet “her” i slutten av setningen som den klikkbare ankerteksten. Altså: “Les mer om hva datadrevet markedsføring er her”.
Dette har negativ effekt for både brukervennlighet og organisk synlighet/SEO. For det første blir ordet “her” lett å overse og det kan være vanskelig å treffe ordet hvis nettsiden har litt liten tekst.
For organisk synlighet er det negativt å bare bruke “her” fordi Google/Bing ønsker at den klikkbare teksten skal være beskrivende for innholdet på nettsiden det lenkes til. Dette gjør det enklere for leseren å skjønne hva man trykker seg til.
Dermed bør lenken se slik ut: “Les mer om hva datadrevet markedsføring er her”.
Det viktigste er å bruke et naturlig og beskrivende språk. Det vil både leserne og Google/Bing like. La gjerne ankerteksten være på mellom 3 og 7 ord.
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr ankertekst?
Ankertekst/anchor text er den synlige og klikkbare delen av en lenke. Andre brukte begreper er “anchor tag” og “link text”.
Hva er vanlige feil når man skriver ankertekst?
En vanlig feil er å bare skrive “her” i slutten av setningen som den klikkbare lenken. En annen vanlig feil er å ikke variere nok og ikke bruke beskrivende ord i lenketeksten.