GA4: Google Analytics 4
Når du driver en nettside er et godt analyseverktøy viktig! Google Analytics er det mest brukte analyseverktøyet for nettsider, og det brukes for å holde oversikt over hvordan nettstedet ditt presterer og hvordan brukere interagerer med det. Det finnes flere ulike versjoner av Google Analytics, og her vil vi gå gjennom Google Analytics 4.
Hva er Google Analytics 4
Google Analytics 4 er den nyeste versjonen av Google Analytics og brukes til å måle trafikk, engasjement og handlinger utført på tvers av nettsider eller apper. Google Analytics 4 skiller seg fra dagens Universal Analytics på en rekke måter som for eksempel:
- GA4 samler trafikk på tvers av nettsider og apper for å gi et mer nøyaktig bilde av kundereisen
- Anvender data basert på handlinger utført på nettsiden istedenfor data basert på økter. Kan derfor få større innsyn i hva som driver handlinger på nettsiden.
- Større fokus på å beskytte besøkendes personvern ved måling av trafikk uten bruk av informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her!
- Prediktive evner gir mulighet for videre veiledning og beslutninstaking uten å bruke komplekse modeller
- Direkte integrasjoner med sosiale medieplattformer kan hjelpe med å drive flere handlinger til nettsiden eller appen din.
Ofte stilte spørsmål
Hva er Google Analytics 4?
Google Analytics 4 er den nyeste versjonen av Google Analytics som brukes til å måle trafikk, engasjement og handlinger utført på tvers av nettsider og apper. GA4 kommer med flere og mer presise måter å kartlegge kundereiser på samtidig som det samler de viktigste dataene på en oversiktlig måte.
Når bør jeg bytte til Google Analytics 4?
Fra juli 2023 vil det ikke lengre være mulig å bruke Universal Analytics. Vi vil likevel anbefale å opprette GA4 allerede i dag for å sikre at man samler inn nok data, slik at overgangen blir smidigst mulig.