Leads: MQL og SQL

Et lead er en potensiell kunde som har vist en eller annen form for interesse for tjenestene eller produktene bedriften tilbyr. Vanligvis innebærer dette at vedkommende har fylt ut et form for kontaktskjema med personlige opplysninger, stillingstittel, m.m.

Har vi et godt norsk ord for leads?

Det nærmeste vi kommer et norsk begrep for leads er en konvertering. Dette blir ikke helt korrekt da en konvertering også inkluderer salg av produkter. Leads er hovedsakelig en kvantifisering av potensielle nye kunder som på sikt kan bli kunder av tjenestene som bedriften din leverer.

Hva er det som avgjør om et leads er varmt eller kaldt?

Det er svært vanlig at bedrifter får en rekke leads i løpet av en måned. En person som har fylt ut et kontaktskjema er som oftes varmere, da det potensielt er aktivt på utkikk etter tjenestene dere leverer som selskap. Et kaldere lead vil være en person som har lastet ned et nedlastbart innhold. En måte vi håndterer leads på er å kvalifisere de i to forskjellige kategorier: Markedskvalifiserte leads (MQL) og Salgskvalifiserte leads (SQL).

Hva er en MQL (Markedskvalifserte leads) eller SQL (Salgskvalifserte leads)?

MQL står for “Markedskvalifserte leads” og betyr at leadet er verifisert av markedsavdelingen. I dette steget pleier man å rydde bort alle useriøse og urelevante henvendelser. SQL står for “Salgskvalifserte leads” og henviser til at selgerne i bedriften har gått gjennom alle MQL og kategoriserer de til SQL. Selgerne vil da ha en liste med relevante kunder som de aktivt ønsker å følge opp videre.

Hvorfor er god leads-håndtering viktig?

Det å ha en effektiv salgsavdelingen er en av nøklene for å oppnå vekst i enhver bedrift. Det er derfor helt essensielt å ha en god og effektiv leads-håndtering. På denne måten vil dine interne salgsressurser brukes på de potensielle kundene som faktisk er interesserte i tjenesten eller produktet bedriften leverer, og de dere ønsker å ha som kunde.


Ofte stilte spørsmål:

Hva er et lead?

Din nettside får et lead når en potensiell kunde har fylt ut et kontaktskjema med personlige opplysninger. 

Hva er forskjellen mellom en MQL og SQL?

Du vil kvalifisere en MQL til en SQL når salgsavdelingen har verifisert at dette et lead som de ønsker å kontakte for videre kundekontakt. 

For mer info om  reisen til leadsene, les inbound marketing guiden vår her: