Inbound marketing

Inbound marketing blir mye brukt - men vet du egentlig nok om det til å utnytte dets fulle potensial? Her får du vite hva inbound marketing er og hvor mye verdi det faktisk gir!

Hva er inbound marketing?

Med inbound marketing engasjerer du publikum gjennom organisk innhold. Fellesbetegnelsen er at innholdet er nyttig, verdifullt og relevant for mottakeren, som fører til at de oppsøker deg. I motsetning til for eksempel annonsering der du oppsøker kunden. 

Inbound kan gå via kanaler som for eksempel blogg, søkemotorer og sosiale medier. Det kan være et blogginnlegg som skaper positiv oppmerksomhet rundt ditt produkt, og sender dermed leseren direkte inn til din nettbutikk. På denne måten får du mottaker til å komme til deg, og du vil konvertere nye leads som igjen kan føre til nye kunder.

Men inbound marketing handler ikke bare om å konvertere nye kunder. Det handler i like stor grad om å aktivt gi kunden mer verdi slik at de på sikt vil bli lojale, og få gode relasjoner til din merkevare. 

Hvordan fungerer inbound marketing i praksis?

Inbound marketing er en metode som gir gode resultater over tid. Det er en prosess som gir potensielle kunder muligheten til å bli kjent med din merkevare og hva du kan tilby dem. Man kan si at inbound er en mer bærekraftig måte å danne kunderelasjoner på.

Her er et enkelt oppsett som kort forklarer inbound-metodikken steg for steg:

  1. Tiltrekke besøkende til nettsiden via organisk innhold
  2. Konvertere besøkende til leads via dine landingssider
  3. Konvertere fra leads til kunder via e-post eller gratistjenester
  4. Fra ny kunde til en lojal kunde – fortsette å levere verdi ved å bruke informativt og nyttig innhold for å bygge opp relasjonen

Fra besøkende til lojal kunde

Etter at leseren har funnet deg gjennom en kanal, er det avgjørende at de finner informasjonen de leter etter på din nettside, for at de skal bli en av dine leads. Har du gjort et godt forarbeid – ved å for eksempel ha en oppdatert bedriftsblogg eller nedlastbare guider tilgjengelig – kan besøkende finne svar på problemstillingen sin på stedet. Enda bedre er det om leseren legger igjen sin kontaktinformasjon med samtykke til å motta e-poster fra deg, mot at de får gratis tilgang på en av guidene. 

Når du har gitt verdi til leads gjennom relevant og tilpasset innhold, og bygget opp kundekontakt, har du kommet til fasen som handler om å begeistre. Det er her selve kjernen for å gjøre eksisterende kunder fornøyd kommer inn. Ved å kontinuerlig produsere skreddersydd innhold som møter kundens behov og forventninger, vil du både beholde kunder og tiltrekke deg nye. Din bedrift øker sin troverdighet. Det er dette som er så nyttig med inbound marketing – det hele fungerer som en god sirkel! 

Hva er forskjellen på inbound og outbound marketing?

Outbound marketing representerer de mer tradisjonelle metodene for markedsføring. Typiske eksempler på outbound marketing er tv-reklame, annonser og bannere, plakater eller massekommunikasjon via e-post. 

Metoden kan være effektiv dersom du har som formål å kommunisere et generelt budskap til et stort publikum, eller om du skal øke kjennskapen til din merkevare. 

Outbound oppsummert: 

  • Et budskap blir gitt til personer som ikke har bedt om det
  • Kommunikasjonen går en vei – monolog
  • Ingen fokus på opplevd verdi eller nytte

Inbound oppsummert:

  • Du gjør deg fortjent til publikums oppmerksomhet
  • Det er en dialog
  • Innholdet gir nytte, kunnskap og underholdning

Oppsummering

Synes du inbound marketing hørtes nyttig og interessant ut? Er det noe du vil lære mer om, foreslår vi at du tar kontakt med oss for å få bistand fra våre dyktige fagfolk!