Hva er innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring, også kalt content marketing på engelsk, er en markedsstrategi som engasjerer potensielle kunder gjennom relevant innhold. Formålet med innholdsmarkedsføring er å bygge langsiktige kunderelasjoner som skal gi verdi og gode forretningsresultater.
Det går først og fremst ut på å lage en plan som tar for seg alt av innhold bedriften ønsker å lage og publisere. Dette kalles en innholdsstrategi. Så fort strategien er klar, er det bare å sette i gang med å produsere det planlagte innholdet, altså innholdsproduksjon.
Men, hvorfor innholdsmarkedsføring? Hva er viktig med det?
I motsetning til tradisjonell reklame, der mottaker får informasjon de ikke har aktivt oppsøkt selv (eksempelvis annonsebannere i forbindelse Black Week og lignende), kan man trygt si at innholdsmarkedsføring på mange måter er en smartere tilnærming. Ved å tilby relevant og interessant innhold i kanaler der du treffer ønsket målgruppe, oppfordrer du kundene til å oppsøke deg.
Innholdet du deler viser gjerne hvordan dine produkter eller tjenester kan møte målgruppens behov og være en løsning på deres problem. I tillegg gir du leseren mulighet til å lære mer om dine produkter og tjenester, hvem dere er og hva bedriften står for. Dette vil naturlig nok bidra til at folk anser dere som en troverdig aktør som har peiling på det dere tilbyr. Slik vil du kunne få flere konverteringer, og opparbeide kundelojalitet!
Eksempler på innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring kan produseres fysisk som innhold i magasiner og aviser, men de siste årene har det blitt mer vanlig å kommunisere innholdsmarkedsføring via digitale plattformer. Her er noen eksempler på typer innholdsmarkedsføring:
- Sosiale medier: Inspirere og formidle til målgruppen ved å dele verdifullt og interessant innhold.
- Blogg: Artikler, guider o.l. som kan bidra til å gi leseren faglige inputs og informasjon om relevante tematikker, som samlet sett skal forbedre kundereisen.
- Podcast: Her har du muligheten til å dele kunnskap og erfaringer om ditt felt, sparre med aktuelle gjester osv.
- Video: Vise hva du har å tilby målgruppen gjennom korte snutter.
- Grafikk: Sørge for at du har innslag av grafiske elementer som eksempelvis kompletterer en tekst.
Hva gjør en innholdsmarkedsfører?
En innholdsmarkedsfører, som vanligvis tituleres som en innholdsprodusent, jobber med å planlegge og produsere innhold for ulike kanaler. Jobben til en innholdsprodusent er å planlegge relevant innhold over en bestemt tidsperiode (innholdsstrategi), der de ofte bruker en publiseringsplan for å holde oversikt til enhver tid. Deretter er det på tide å produsere innholdet i form av tekst, grafisk design eller video (innholdsproduksjon).
En viktig del av jobben til en innholdsprodusent er å tilpasse innholdet til de ulike kanalene, altså at både format og budskap passer der innholdet skal publiseres. Folk forventer en helt annen kommunikasjonsform på Snapchat, enn det målgruppen på LinkedIn gjør, for eksempel.
Spør oss: Vi kan innholdsmarkedsføring!
De aller fleste bedrifter benytter seg av innholdsmarkedsføring i dag. Det er en gunstig strategi som oppfordrer til engasjement på mottakers premisser, og vil på sikt gi både deg som bedriftseier og kunden verdi.
Er du nysgjerrig på å lære mer om innholdsmarkedsføring? Vi i Solid Media er drillet på fagområdet, og hjelper deg gjerne med å komme i gang!