Instagram-annonsering
Ved å annonsere på Instagram som en del av markedsføringen kan du engasjere og inspirere målgruppen din der de er. Store deler av befolkningen er på Instagram for å se engasjerende innhold og bli underholdt. Da har din bedrift mulighet til å treffe dem med innhold mens de er i riktig modus.
Hvorfor skal din bedrift annonsere på Instagram?
87 % av brukere på Instagram sier de foretar en handling etter at de har sett et produkt på Instagram. I tillegg er Instagram den kanalen hvor du kan være mest kreativ med innholdet. Kanalen gjør det mulig å nå ut med både merkehistorier, produkter og tjenester i form av bilder, videoer og live-streaming.
Hva er Instagram?
Instagram er en sosial kanal for bilde- og videodeling som eies av Facebook, Meta Platforms.
Hva er viktig å tenke på når du annonserer på Instagram?
- Når du legger ut en annonse på Instagram vil innlegget se ut som et vanlig innlegg, men det vil være merket med "sponset". Du kan legge til en knapp som ledes til nettstedet ditt for å føre til ønsket handling. Du kan velge mellom ulike annonseformater og velge det formatet som passer best for å fange oppmerksomheten til publikummet ditt.
- Instagram brukes i stor grad til inspirasjon og underholdning. Dette er noe du må ta hensyn til når du bestemmer deg for budskap og målet med annonsene dine på Instagram.
- Instagram er eid av Facebook. Dette gjør det enkelt å hente eksisterende data og bruke om hverandre. Du trenger ikke å ha en Instagram-konto for å annonsere på Instagram, annonsene administeres via Facebook Business Manager.
- Annonseringskostnadene er opp til deg. Du velger budsjett som er i tråd med forretningsmålene dine, og kan oppdatere det løpende.
Målgrupper på Instagram
egendefinert publikum, demografi, detaljert målretting, og forbindelser.
Hvordan velge riktig annonseformat på Instagram?
Når du har funnet ut av hva du vil lage et innlegg om, så er neste steg å velge hvilken annonseform du ønsker å bruke. Det er viktig å tenke gjennom hva du ønsker å oppnå med markedsføringen, og hvilket format som egner seg best. Instagram har fem ulike annonseformater å velge mellom.
1. Bildeannonser
Bildeannonser er annonser utformet som et vanlig Instagrambilde og legger seg i likhet med dem i feeden når man scroller i appen. De blender altså i større grad sammen med de andre bildene i nyhetsfeeden fordi annonsene har et enkelt format. Det er også mulig å legge til en rad nederst i bildet med CTA med en link til en nettside eller for å kjøpe et produkt. Dette formatet fungerer fint når du har fengende og estetiske annonsebilder.
2. Annonser i Instagram Stories
Annonser i stories vises blant bildene og videoene i stories-funksjonen til Instagram. Ved å annonsere i stories får du hele skjermen som annonseflate, uten andre forstyrrelser for brukeren. Bruk hele høydeformatet og annonser med video eller bilder. Slik får du vist frem mer innhold i annonsen. Du kan også være kreativ med CTA-mulighetene, og for eksempel benytte deg av sveip opp-funksjonen. Stories er laget for at brukerne skal være kreative og utfolde seg, og dette gjelder også deg som annonsør!
3. Videoannonser
Videoannonser vises i feeden på samme måte som bildeannonser. Med godt materiale i bunn vil videoannonser ofte være bedre blikkfang og trekke oppmerksomheten til brukerne i større grad. I tillegg til videoannonser har Instagram Reels-videoer som bidrar til enda mer kreativt spillerom.
4. Karusellannonser
Hvis du har mye informasjon du ønsker å formidle i annonsene dine kan karusellannonser være en god idé. De har i utgangspunktet samme format som bildeannonser, men brukeren kan sveipe seg gjennom flere bilder i samme annonseplass. Med fengende informasjon kan du sikre større engasjement knyttet til annonsene dine.
5. Samlingsannonser
Hvis du har en nettbutikk vil samlingsannonser være en effektiv måte å annonsere på Instagram. En samlingsannonse fungerer som en mini-produktkatalog hvor bruker blar gjennom flere produkter samtidig. Det er også direkte CTA-knapper til kjøp av produktene som vises frem. Her kan du ha både bilde og videoinnhold.
Hvordan bør du bruke Instagram til annonsering?
Inspirasjon og underholdning er et viktig stikkord. Her kan du bygge merkevaren din. Instagram er en app som i stor grad besøkes for estetiske og inspirerende innhold. Om man skal lage bildeannonser til feeden på Instagram er det viktig at annonsene ikke virker alt for påtrengende. Formatet i seg selv er veldig lite forstyrrende, med kun CTA-knapp på bunnen og et merke med "sponset innhold" på toppen av posten. Ellers fremstår innholdet organisk som en vanlig post i feeden. Derfor er det lurt at utformingen av annonsen også er estetiske, samtidig som du får formidlet din merkevare.
Det lønner seg ofte å være synlig i flere sosiale medier. Les mer om hvilke sosiale medier vi kan hjelpe deg å bli synlige i ved å følge linken under.
Kunder vi har hjulpet med annonsering på Instagram
Du kan lese om hvordan vi har hjulpet bedrifter med annonsering i våre kundecaser.
No results found.
Hvordan vi kan hjelpe deg med annonsering på Instagram?
Våre spesialister hjelper bedrifter med annonsering på Instagram innen mange ulike bransjer. Har du noen spørsmål eller ønsker hjelp med annonsering på Instagram? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.
Prinsensgate 22, 0157 Oslo