CTR: Click through rate (Klikkfrekvens)

CTR oversettes på norsk til Klikkfrekvens. Det er andelen av de som har blitt presentert for annonsen din som faktisk klikker på den.

CTR – Hva er det?

CTR oversettes på norsk til Klikkfrekvens. Det er andelen av de som har blitt presentert for annonsen din som faktisk klikker på den. Ved å se på klikkfrekvensen kan du få innsikt i hvor godt annonsen presterer. En høy klikkfrekvens betyr at mange klikket seg inn på den, og den gjør det bra. Slik regner du ut CTR:

CTR (Klikkfrekvens) =   Antall klikk og deler det på antall visninger av annonsen / søkeresultatet i organisk søk

Klikkfrekvens innen organisk søk

Vedens mest populære søkemotor er uten tvil Google. De første 3 til 5 resultatene i denne søkemotoren er betalt søk før de organiske treffende kommer opp. Jo høyere opp man kommer desto høyere gjennomsnittlig klikkfrekvens kan man forvente. Nedenfor har jeg inkludert hva en normal klikkfrekvens ligger på for de tre øverste plassene i det organiske søket.

  1. Plass: 20 til 40%
  2. Plass: 10 til 20%
  3. Plass: 5 til 10%

Hva er det som påvirker klikkfrekvensen?

Det er ikke kun rangering som påvirker hva en klikkfrekvens fakitsk blir. Andre ting som påvirker denne er blant annet engasjerende ord, tall, strukturert data (ekstra visning) m.m.