FAGBLOGG

Slik setter du opp en god landingsside

En god landingsside konverterer flere leads - så lenge den har riktig innhold og et interessant nok tilbud. Men hvordan setter man egentlig opp en god landingsside? I denne artikkelen forklarer vi mer om dette!

Estimert lesetid: 2 minutter

Hva er en landingsside?

En landingsside er en side du ønsker at besøkende skal “lande på” med en hensikt, for eksempel via et Google søk eller en annonse. Det kan være så enkelt som den første siden man kommer inn på når man er på en nettside, men vanligvis betegner vi en landingsside som en spesifikk side på nettsiden hvor målet er å få besøkende til å gjøre en bestemt handling. Dette kan være alt fra å få besøkende til å registrere seg på en e-postliste, laste ned en guide eller å kjøpe produkter.

Hva kan en landingsside brukes til?

I motsetning til de andre sidene på nettsiden, har landingssider ofte et mer begrenset innhold. Den er laget med et bestemt formål om at besøkende skal foreta seg noe, der du først og fremst må vite konkret hva du vil oppnå med landingssiden. Er det salg på en spesifikk produktserie du ønsker å fronte, kan du samle alle disse på en landingsside. Eller kanskje du vil konvertere flere medlemmer til nyhetsbrevet ditt? Da er det mange som oppretter en landingsside der det tilbys en rabattkode eller noe gratis nedlastbart, mot at besøkende oppgir e-postadressen sin.

Hva er viktig å tenke på når man setter opp en landingsside?

Når du skal sette opp en landingsside, er det flere elementer som må med for at den skal være brukervennlig for besøkende. Sett bort ifra å vite formålet med landingssiden som vi allerede har snakket om, er det flere nyttige tips å ta med seg:

1. Beskrivende overskrift: Det er viktig at besøkende finner det de hadde forventet når de først klikker seg inn på landingssiden. En god overskrift vil kunne bekrefte dette, samtidig som at det holder på interessen. 

2. Riktig bruk av innhold: Sørg for et enkelt og stilrent oppsett, med oversiktlige punktlister, visuelle elementer og tydelige CTA. Det skal være lett å oppfatte budskapet, der du samtidig passer på at det ikke blir for mye informasjon eller overveldende grafikk.

3. Mobilvennlighet: Et av de viktigste elementene å ta hensyn til med en god landingsside er mobilvennlighet. Faktisk bruker mellom 70-90% av forbrukere mobilen når de handler på nett – desto viktigere er det jo at landingssiden er tilpasset mobil!

Eksempel på en god landingsside

I bildet under ser vi et eksempel på en god og ryddig landingsside. Her er det ingen tvil om hva budskapet er eller hva de vil at besøkende skal utføre av handlinger. Vi ser en beskrivende og god overskrift, CTA-knapp og et bilde som snakker for seg selv. 

Oppsummering

Landingssider er en god strategi dersom du vil at besøkende skal handle i den retningen du ønsker. For å få noe fra dem, må du gjøre det fristende å handle deretter!