Remarketing

Sliter du med å treffe riktig målgruppe med annonsering? Eller kanskje du lurer på hvordan en nettbutikk vet å annonsere mot deg etter du har besøkt siden? Les videre for å bli kjent med remarketing!

Hva er remarketing?

Remarketing, også kjent som retargeting, er en teknikk innen digital annonsering hvor man retter annonser mot relevante målgrupper basert på deres tidligere handlingsmønstre på nett. Det fulle navnet på teknikken er derfor «behavioral remarketing/retargeting”.

Hvordan fungerer remarketing?

Remarketing gir deg en unik mulighet til å markedsføre mot brukere som allerede har vist sin interesse i dine produkter/tjenester. Kort forklart så fungerer retargeting ved at det blir lagret en cookie hos brukeren når de besøker nettsiden din – og når de fortsetter å besøke ulike nettsteder så kan du målrette annonser der de er. 

Du har kanskje opplevd at etter å ha sett på et produkt en gang, så ser du annonser for dette produktet eller merket overalt etterpå? Det er remarketing! Som du sikkert har opplevd selv, er det å føle seg forfulgt av annonser er et uheldig resultat ved remarketing, og kan gi motsatt effekt av det man ønsker å oppnå. Men, dersom man bruker remarketing riktig så kan det gi muligheter for nøyaktig og lønnsom annonsering. 

For at annonsene skal ha best mulig effekt burde de være skreddersydd, altså ha et tilpasset budskap og tidspunkt basert på adferden til brukeren da de besøkte nettstedet ditt. Du bør alltid ha en plan når du velger å bruke remarketing, med riktig bruk kan slik markedsføring gi verdifull kunnskap og gode resultater. 

Høres det hele litt avansert ut og du er usikker på hvordan å gå fram? Fortvil ikke, vi hjelper deg gjerne med annonsering! Sjekk ut: Digital annonsering.

I hvilke kanaler kan man sette opp remarketing ads?

Du kan sette opp retargeting de fleste kanaler, blant annet:

  • Google Ads
  • Meta (Facebook & Instagram)
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Snapchat
  • TikTok

Oppsummering

Remarketing/retargeting er en form for digital annonsering, som ved bruk av cookies gir deg muligheten til å målrette annonser mot brukere som har vist interesse i siden din. Teknikken gir ofte mer nøyaktig og lønnsom annonsering, dersom den brukes riktig!