To jenter som jobber med merkevarebygging for en kunde.
FAGBLOGG

Derfor bør du jobbe med merkevarebygging i 2024

Ønsker du at bedriften din skal bli lagt merke til og at verdiene skal bli tydelig kommunisert? For å oppnå dette kan det være lurt å tenke på hvordan du vil fremstå for målgruppen og hva som skiller deg ut. Det er her merkevarebygging kommer inn i bildet – en strategi for å skape en unik identitet. Men hvordan kan du lykkes med dette?

Estimert lesetid: 4 minutter

Hva er merkevarebygging?

Merkevarebygging er prosessen med å skape en unik identitet for ditt merke, ofte gjennom ulike aktiviteter. Målet er å skape en så god merkevare, at en blir mer attraktiv for kunden og husket på i alle situasjoner. Ønsket er at kunden skal dyrke positive assosiasjoner og følelser til deg som bedrift, tjeneste eller produkt.

Hva handler merkevarebygging om?

I dagens marked er det helt avgjørende å ha en sterk og synlig merkevare, for at målgruppen skal velge deg over konkurrentene. Det handler om å gi produktene eller tjenestene dine tilleggsverdi utover det fysiske, for å gjøre de gjenkjennelige og unike. Dette innebærer blant annet valg av logo, farger, fonter og “tone of voice”.

Målet med merkevarebygging er å vinne tillit blant kunder, og skape en så god merkevare at du blir mer attraktiv og husket på i ulike situasjoner. Merkevarebygging bør derfor prioriteres av alle bedrifter som ønsker å lykkes og skille seg ut fra mengden.

Les mer om hva merkevarebygging er her

Mer enn den visuelle fremstillingen


Mange tror kanskje at merkevarebygging kun handler om det visuelle uttrykket, men dette stemmer ikke. Med stadig flere bevisste forbrukere holder det ikke bare å se bra ut på papiret. Målgruppen må oppleve å få noe mer ut av investeringen, som en spesiell følelse eller assosiasjon. Derfor er det viktig å skape en helhetlig merkevare med et tydelig budskap og kommunikasjon, som skinner gjennom i alle kontaktpunktene med målgruppen.

Hvordan bygge en god merkevare?

Når du skal bygge en god merkevare er det viktig å starte med å definere hvem du er, hvem du snakker til og hvor du vil, for å tiltrekke deg riktig målgruppe. Dette danner grunnlaget for å utvikle en solid merkevarestrategi som kan videreutvikles etter behov. Her er noen viktige nøkkelpunkter du bør ha med:

  • Definere merkevareidentitet: Her er det viktig å utarbeide bedriftens visjon, misjon, verdier og unike salgspunkter (USP) for å skape en personlighet som differensierer seg fra konkurrentene dine. Det kan være lurt å se bedriften utenfra, gjennom forbrukerens øyne, for å oppdage nye perspektiver. På denne måten får du også nyttig innsikt om målgruppen, slik at du kan forme en merkevare de vil identifisere seg med.

 

  • Skape en visuell profil: En designmanual med logo, farger, fonter og en gjennomgående “tone of voice”, vil fungere som et veiledende verktøy. En helhetlig designprofil vil gjøre at merkevaren blir lettere gjenkjennelig for målgruppen.

 

  • Helhetlig markedsføring:Målet er å kommunisere bedriftens verdier og tjenester på en konsekvent og tydelig måte. Derfor er det lurt å kartlegge hvilke kanaler du bør være synlig på, og tilpasse budskapet for å nå målene dine. Det gjelder både i bedriftens eide og betalte kanaler.

 

  • Bygge gode opplevelser:En av de viktigste oppgavene er å videreføre kommunikasjonen ut i alle møter med målgruppen. Ved å skape gode opplevelser hver gang, vil målgruppen etter hvert bygge positive assosiasjoner til merkevaren.

 

Hvorfor bør bedrifter jobbe med merkevarebygging?

En sterk merkevare er avgjørende for suksessen til en bedrift, og du kan oppnå flere fordeler dersom du investerer tid og ressurser i merkevarebygging. En godt bygget merkevare gir bedriften en unik identitet som vil bli husket, og gjøre at bedriften skiller seg fra konkurrenter og posisjonerer seg bedre i markedet.

Klar kommunikasjon er essensielt for å bygge tillit og lojalitet blant både eksisterende og potensielle kunder. Når du kommuniserer tydelig hva bedriften står for og hvilke løfter dere leverer på, kan det gjøre at kunden velger din bedrift igjen og igjen. Her har vi samlet 5 grunner til hvorfor det lønner seg å satse på merkevarebygging:

  1. Økt kjennskap
    En sterk merkevare er lett å kjenne igjen, og gjør det enklere for målgruppen å foretrekke akkurat deg når de er i kjøpsmodus. Kanskje de gjenkjenner språket dere bruker, fargene eller de godt omtalte produktene? Alt dette er med på å skape et inntrykk hos målgruppen, enten bevisst eller ubevisst. 
  2. Lojale kunderelasjoner
    Ved å legge ned en god innsats på innholdsmarkedsføring – altså å tilby relevant og engasjerende innhold på dine kanaler – bygger det opp tillit og troverdighet rundt merkevaren din. Sørg for at også kundeservice er på plass, og at du generelt sett dekker kundens behov og er bevisst på deres forventninger. 
  3. Konkurransedyktighet
    Dersom du har en sterk merkevare, skiller du deg tydeligere fra konkurrentene. Det gir et klarere bilde for målgruppen (og konkurrentene for så vidt) hvem dere er, hva dere tilbyr og dermed hva de kan forvente hos dere.  
  4. Verdien på merkevaren stiger
    Merkevarebygging kan bidra til å øke populariteten av dine produkter og tjenester. Det at folk etter hvert vil betrakte produktene eller tjenestene dine med økt verdi, gjør at du kan sette opp prisene. 
  5. Grunnfundament for stabilitet i tøffe tider
    Det er ingen tvil om at solid merkevarebygging vil legge et grunnlag for vekst. På sikt vil dere kunne stå stødigere ved endringer i markedet og tøffe tider.

 

Hvorfor er merkevarebygging er langsiktig strategi?


Merkevarebygging er en langsiktig strategi fordi det krever utvikling og vedlikehold over lengre tid. For å bygge en sterk merkevare trenger du lojale kunder, og endring av holdninger er dessverre ikke gjort over natten. Ved kontinuerlig innsats og investering, kan du påvirke og forbedre kundens oppfatning av din bedrift. Derfor bør du ha fokus på merkevarebygging, da et godt omdømme og en god merkevare går hånd i hånd.

Så hva er egentlig en merkevare?

En merkevare er alle egenskapene og verdiene som assosieres med et produkt eller en tjeneste, og oppstår først ved merkevarebygging. Med andre ord er det målgruppens totale oppfatning av din bedrift. For å skape en vellykket merkevare gjelder det å utføre de riktige aktiviteter som gjør bedriften din synlig for målgruppen. Hvis du ikke legger innsats i merkevarebygging, vil du ikke ha en merkevare i det hele tatt.

Oppsummering

Alt i alt er merkevarebygging en langsiktig prosess, som involverer alt fra strategi til praktisk utføring, for å forsterke målgruppens kjennskap til merkevaren. Gjennom å følge nøkkelpunktene som ble nevnt tidligere har du grunnlaget for en strategi som kan tilpasses etter behov.

Målet med merkevarebygging er å bygge en langsiktig og positiv relasjon med målgruppen, som skal vare livet ut. Hvis merkevarebygging er gjort riktig så vil du sitte igjen med en suksessfull merkevare. Merkevarebygging er et omfattende tema, så med mindre du kan dette, skjønner vi godt at det kan føles overveldende. Ta kontakt med oss for å få solid og god hjelp med din merkevarebygging!