FAGBLOGG

Hvordan påvirker AI markedsføringen vår?

Bruken av AI i digital markedsføring er et hett tema om dagen, og AI-bølgen sprer seg rundt i byråene. Dette er ikke noe nytt for oss heller. Vi har i flere år vært med på utvikling innen teknologien, og benytter oss av AI for å effektivisere markedsføringen - sånn at vi kan levere det beste til våre kunder.

Estimert lesetid: 2 minutter

PS: Denne teksten er faktisk skrevet av et menneske.

Hva tenker Solid Media om AI?

Som et spesialisert byrå som leverer betalt annonsering og SEO, har vi i begge fagfeltene våre inkludert AI som en god hjelper i en hektisk hverdag. Vi ser på kunstig intelligens som en samarbeidspartner, og en mulighet til å effektivisere noe av arbeidet vårt. Dette åpner opp for at vi kan bruke mer tid på å tilpasse, sørge for kvalitet og skape verdi for kundene våre.

Hvordan bruker vi AI i arbeidet vårt?

Vi har alltid vært tidlig ute med å teste ting. Det er viktig for oss at vi tester det nye, og er med på den teknologiske utviklingen. Vi ser også at de som tør å teste ut ting, i større grad oppnår vekst og bedre resultater. Men vi er også varsomme på å lansere AI i stor skala for kunder.

Annonsering: Arbeidet med annonsering har i mange år vært algoritmestyrt, og dette benytter vi i arbeidet med dataanalyse, kundeadferd, kundeinnsikt, trender, målgrupper, budstrategier og mer. Vi bruker Google og Facebook i arbeidet vårt, og her er algoritmer inkludert i programmene. Dette hjelper oss å hente ut store mengder data som Google og Meta har tilgang på.

Dette er arbeid som vi mennesker ikke har mulighet til å gjøre på lik linje med en datamaskin. På samme måte vil ikke resultatet bli det samme uten et menneske, da AI ikke vil kunne ta valg på samme måte som vi kan. Som for eksempel ved å justere verdien i form av en konvertering, eller avgjøre om noe er et bra eller et dårlig valg.

Søkemotoroptimalisering: På SEO-avdelingen bruker vi i dag hovedsakelig AI for å få inspirasjon, og for å effektivisere noen tidkrevende oppgaver. Det er viktig å påpeke at AI-teknologien fortsatt er på et tidlig stadium, og av den grunn bruker vi ikke AI til produksjon – men som et støtteverktøy, en slags assistent. Vi skriver tekster for kundene våre rundt mange ulike tema, så om vi står fast på et vanskelig sted og trenger inspirasjon bruker vi ChatGPT. Dette er et av flere AI-verktøy vi tester ut, sammen med SEO.AI og Keyword Insights som er laget for SEO optimalisering.  

Hvordan ser vi for oss bruken av AI i digital markedsføring fremover?

Ettersom teknologien blir bedre, og mer utbredt, tror vi også at vår tillit til AI vil styrkes over tid, og at vi kan benytte oss mer av dette. Bruken av AI ligger nå mest på det kreative, men fremover kommer vi nok til å benytte oss mer av dette i analyser av større data. Arbeidshverdagen vil bli mer effektiv, men vi tror ikke at datamaskinen vil klare å gjøre oppgavene på egenhånd for eksempel fem år frem i tid. Den kommer nok alltid til å basere seg på at vi må gi den riktig info, og fortelle hva den skal gjøre.