FAGBLOGG

Markedsføring i økonomiske nedgangstider

I møte med økonomisk usikkerhet og nedgangstider er det mange bedrifter som velger å dra i markedsføringsbremsen. Det er forståelig - men kanskje ikke så smart. La oss fortelle deg hvorfor.

Estimert lesetid: 4 minutter

Hvorfor fortsette med markedsføring i økonomiske nedgangstider?

I usikre tider er det vanlig å kontrollere kostnadene sine og sikre kortsiktig lønnsomhet. Kortsiktig. Lønnsomhet. Du vet hvor vi vil – dette lønner seg ikke i lengden. Om du kutter ut all markedsføring vil du havne på bunnen av havet, hvor ingen finner deg. Her vil du ikke tjene penger. Du burde heller vurdere det motsatte. Å øke eller opprettholde markedsføringsinnsatsen når alle andre velger å trekke seg tilbake. Dette høres kanskje risikabelt ut, men det kan også være en strategi som gir langsiktig suksess og et konkurransefortrinn.

Vi har samlet 5 grunner til hvorfor du bør trå på gassen og ikke bremsen:


1. Opprettholde synlighet 

Markedsføring gjennom SEO og annonsering bidrar til å opprettholde synligheten til bedriften din, når konkurrentene dine forsvinner én eller én. Dette gjør at du forblir i tankene til potensielle kunder når de skal handle.

2. Utnytt deg av konkurrentenes tilbaketrekking 

Mange bedrifter velger å kutte markedsføringsbudsjettet i økonomiske nedgangstider. Dette gir deg en gyllen mulighet til å øke synligheten til bedriften din, ta markedsandeler og bygge kundelojalitet.

3. Målrettet annonsering

Med annonsering kan du målrette kampanjene dine mot de mest relevante og lønnsomme kundesegmentene. Dette sikrer at du bruker markedsføringsressursene dine effektivt.

4. Du vil være forberedt på oppgangstider  

Enten må vi innfinne oss med at den økonomiske situasjonen vi nå lever i vil være den nye normalen, eller så vil det snu. Uavhengig av dette vil kontinuerlig prioritering av markedsføring hjelpe bedriften din med å opprettholde en sterk posisjon og kapitalisere på økonomisk oppgang igjen når det inntreffer.

5. Økt tillit til merkevaren

Aktiv markedsføring i nedgangstider signaliserer stabilitet og tillit til kundene. Bedriften din vil oppleves som en pålitelig aktør når konkurrenter trekker seg tilbake.

Tips til å bruke markedsføringsbudsjettet effektivt:

  • Identifiser de mest lønnsomme kundene dine og rett markedsføringen mot dem. 
  • Velg de mest lønnsomme produktene eller tjenestene – og markedsfør disse. 
  • Fortsett med SEO – Dette bidrar til å trekke mer trafikk uten ekstra kostnad. 
  • Følg med på hvordan markedsføringen påvirker inntektene og lønnsomheten. Det gjør det enklere å forsvare kostnaden.

Oppsummering

Kutt i markedsføringskostnader virker kanskje lurt på kort sikt, men på lang sikt vil det ta lang tid å komme seg opp igjen til den posisjonen du hadde. Prøv derfor å lage en langsiktig strategi du har råd til å opprettholde og fokuser på de aktivitetene som er mest lønnsomme.