FAGBLOGG

Derfor bør din bedrift være på TikTok

Mener du at TikTok først og fremst er en app for influencere og Gen Z? Tenk om igjen! TikTok har på kort tid blitt en av verdens mest populære sosiale medier, med over 1 million brukere i Norge. Det er derfor ikke uten grunn at stadig flere bedrifter strømmer til kanalen - nettopp fordi de ikke vil gå glipp av gode markedsføringsmuligheter!

Estimert lesetid: 4 minutter

Hva er TikTok?

TikTok er et sosialt medium som lar deg lage, se og dele videoer med mennesker fra hele verden. Ifølge ipsos.no er TikTok blant topp fem sosiale medier i Norge, med godt over 1 million registrerte brukere. Med den personlige og skreddersydde #ForYou-feeden, eller #ForDeg på norsk, er appen kjent for sin vanedannende kvalitet og høye nivå av engasjement.

Hvorfor bør bedrifter være på TikTok?

Når vi jobber med markedsføring er vi pent nødt til å tilpasse oss de kanalene målgruppen er på. Og når det gjelder TikTok, er det lite som tilsier at denne appen ikke har kommet for å bli! For selv om TikTok fortsatt i stor grad er dominert av Gen Z, strømmer det stadig nye brukere fra andre alderssegmenter til appen. 

I tillegg til dette har TikTok blitt en naturlig del av kjøpsreisen til mange. Blant annet har trenden #TikTokMadeMeBuyIt over 1 milliard visninger, og bidratt til at flere merkevarer har nådd viralt ut med sine produkter og tjenester. Det er derfor liten tvil om at potensiale for økt salg og merkebevissthet er stor!

Hvis du fortsatt er i tvil om TikTok burde implementeres i kanalmiksen, kan du sjekke ut denne statistikken: 

TikTok markedsføring 

TikTok kan fort bli en av dine mest effektive markedsføringsplattformer, da algoritmen sørger for at videoer du legger ut innen kort tid kan få tusenvis av visninger, likes og delinger. Veien til økt merkekjennskap og engasjement rundt produkter/tjenester kan derfor være kort – hvis du treffer med innholdet ditt! 

Gjennom TikTok markedsføring kan du med andre ord: 

Få økt merkevarebevissthet 

Gjennom bruk av influencere, annonser og hashtags har bedriften din stort potensiale for å gå viralt. 

Vis frem dine produkter/tjenester

Best practice på TikTok er å lage innhold som glir naturlig inn i brukernes feed. Så dersom du lager nyttige og underholdende videoer der du samtidig viser frem dine produkter/tjenester – øker du sjansen for at brukerne vil interagere med dem! 

Nå ut til målgruppen din 

Appen har over 1 million brukere i Norge. Dette gir deg gode muligheter til å nå ut til målgruppen din!

Tiltrekk deg nye kunder 

Du har gode muligheter til å tiltrekke deg nye kunder ved å skape autentisk og engasjerende innhold som oppleves menneskelig og personlig. Så husk at det alltid er upolert innhold som gjelder – ellers blir du fort gjennomskuet!

Oppsummering

Det er flere grunner til at bedriften din sterkt burde vurdere å implementere TikTok i kanalmiksen. Ikke bare vokser kanalen raskt i Norge og har nå over en million brukere – TikTok er også kjent for å ha høyest grad av engasjement. Dette gir bedrifter en rekke muligheter til å jobbe med både merkevarebygging og annonsering mot nåværende målgruppe, men også potensielle kunder. Skaper du innhold som er i tråd med det brukerne av TikTok engasjerer seg med, kan du raskt nå bredt ut med budskapet ditt! 

Er du usikker på om TikTok er noe for din bedrift eller har spørsmål om hvordan du burde gå frem? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Phasuk Manphom

Rådgiver | Sosiale Medier

phasuk@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">