FAGBLOGG

Hvor lenge bør du annonsere digitalt?

Du annonserer for å øke merkekjennskap eller konverteringer. Men hvor lenge må du gjøre dette for å få lønnsomme resultater? Og hva er den beste annonseringsformen? Vi deler vår kunnskap og anbefalinger! 

Estimert lesetid: 3 minutter

Faktorer du må ta stilling til

Når noen spør oss om hvor lenge de bør annonsere digitalt, svarer vi at det avhenger av mål, budsjett og ønske av resultater. 

Målene dine: Hva er målet med annonseringen? Er det å øke merkevarebevisstheten, generere leads eller øke salget? Når du har nådd målet ditt, kan du vurdere å avslutte annonseringen eller justere målene dine.

Budsjettet ditt: Har du et fastsatt budsjett for annonseringen, eller har du råd til å fortsette å annonsere så lenge det gir en positiv avkastning?

Resultatene: Er annonseringen effektiv og gir de resultatene du ønsker? Hvis ikke, kan det være lurt å finne ut grunnen til dette, og justere annonseringen.

Hvilken annonseringsform skal du velge?

Løpende annonsering

Løpende annonsering er annonsering uten en spesifikk sluttdato. Fordelen med dette er å få synlighet over en lengre periode. Dette er en fin måte å bygge merkevare og konverteringer på. 

Jo lenger du kjører løpende annonsering, jo mer data samler algoritmen inn. Denne statistikken gjør at annonsene blir bedre og mer lønnsomme over tid. Vi anbefaler derfor løpende annonsering for å samle mest mulig data. Hvis du har et produkt eller en tjeneste som er relevant over tid anbefaler vi løpende annonsering. Da får du bedre resultater over tid. 

Algoritmene fungerer best ved at den samler inn informasjon om målgruppen gjennom konverteringssporing. Det tar tid i starten for algoritmen å lære om målgruppen, og derfor lønner det seg å annonsere over en lengre periode. Dette gjør også at du får gjort justeringer underveis og optimalisert annonsene for å treffe målgruppen bedre.

Kampanje

Kampanje er en annonseringsform som har en sluttdato, i forhold til løpende annonsering. En kampanjeperiode kan variere fra en uke til flere måneder. Denne annonseringsformen lønner seg om du skal ut med et budskap eller produkt til en spesifikk målgruppe i en bestemt periode i en eller flere kanaler.

Kampanje bør brukes hvis varen, tjenesten eller eventet du skal markedsføre har en frist/sluttdato. Fordelen med kampanje er om du har et spesielt tilbud du skal markedsføre, som for eksempel ved black friday eller julehandel.

Ekstra lønnsomt med en kombinasjon

Ved å kombinere kampanje med løpende annonseringen kan du utnytte datainnsamlingen fra løpende annonsering, og kjøre kampanjer basert på denne informasjonen. Når kampanjen er ferdig stopper trafikken fra betalt annonsering, og det vil derfor være smart å fortsette å kjøre løpende annonsering for å sikre trafikken inn til siden.  

Tenk også på annonseplattformen 

Det er også viktig å vurdere hva slags annonseplattform du bruker, og hvordan du kan måle effekten av annonseringen din. Plattformer som Google Ads gir deg muligheten til å sette budsjett og tidsrammer for kampanjene dine, slik at du kan få mest mulig ut av pengene dine.

Vi har skrevet om hvordan du velger riktig annonseplattform, les om dette her: 

Velg riktig kanal til den digitale annonseringen

Så, hvor lenge bør du annonsere for at det skal være lønnsomt?

Det finnes ingen fasit på hvor lenge du bør annonsere før det skal være lønnsomt. Men jo lenger du annonserer, jo lengre tid får algoritmen på seg til å samle inn data og innsikt som vil gjøre at den presterer bedre. Vi anbefaler derfor å annonsere lengst mulig med løpende annonsering, og bruke kampanje om varen, tjenesten eller eventet har en frist.

Vi hjelper til med å kartlegge hva som lønner seg for deg. Kontakt oss for en uforpliktende prat! – Eller ta en titt på våre tjenester under. 

Annonseringstjenestene vi tilbyr:

Alexander Dahlstrøen

Senior Rådgiver

test1@fjellvann.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">