TikTok for Business: jente som holder telefon med TikTok logo foran hvit bakgrunn.
FAGBLOGG

Hvordan fungerer TikTok for Business?

TikTok er et sosialt medium med økende publikumsstørrelse og er kjent for sitt høye brukerengasjement. Ved bruk av TikTok for Business kan din bedrift enkelt publisere og analysere annonser og kampanjer i appen. Men hvordan brukes analyseverktøyet?

Estimert lesetid: 4 minutter

Hva er TikTok for Business?

TikTok for Business ble lansert i Norge i 2021 og er TikTok sitt eget annonseringsverktøy. Her kan du lage annonser, sette budsjetter, velge målgruppe og analysere kampanjedata. I tillegg får du veiledning i hvordan du kan sette på autentiske annonser, som igjen øker sannsynlighet for å få mange visninger, stort engasjement og økt merkevarebevissthet. 

Annonsering på TikTok – TikTok Ads

De tre vanligste annonseformatene du kan bruke på TikTok for Business er:

  1. In-feed Ads. Dette er annonser som dukker opp i brukernes #ForYou-page og blender godt inn med de andre TikTok-videoene. Vår erfaring er at dette fungerer best, da du har større mulighet til å lage annonser som ikke oppleves som annonser, noe brukerne av plattformen foretrekker.
  2. Brand Takeovers. Annonser som dukker opp helt i starten når brukeren åpner appen og som varer i 3 – 3.5 sek
  3. TopView Ads. Dette er en lenger versjon av Brand takeover, og er en annonse som varer i 5 – 60 sek

 

I tillegg til dette, har du også noen andre alternativer når det kommer til annonsering på TikTok for Business:

Legge ut annonse som en organisk video. Det betyr at annonsen vil ligge på bedriftsprofilen, slik at du i større grad kan følge med på aktiviteten på videoen.

Gjøre om organiske videoer til annonser. Dette er spesielt lurt om videoen du har lagt ut har gjort det bra organisk og du tror den har potensiale til å nå enda bredere ut. 

“Set custom identity”. Dette er for bedrifter som ønsker å annonsere på TikTok, men som ikke har en bedriftskonto. Når brukerne trykker inn på profilen, vil de da heller komme på en landingsside i stedet for en profil.

Og du, husk alltid TikTok sitt eget mantra når du lager annonserer: Don’t make ads; Make someone’s day”.

Hvorfor bør din bedrift være på TikTok?

TikTok kan fort bli en av dine mest effektive markedsføringsplattformer. Grunnen til dette er at algoritmen sørger for at videoene du legger ut innen kort tid kan få tusenvis av visninger, likes og delinger. Er du fortsatt er i tvil om TikTok burde implementers i din kanalmiks? Les mer om hvorfor din bedrift burde være på TikTok i artikkelen under.

Artikkel – Derfor bør din bedrift være på TikTok  

Hvordan funker TikTok analytics? 

TikTok analytics er TikTok sitt eget analyseverktøy, der du blant annet kan få innsikt i brukernes demografi, hvilke land de kommer fra og når de er mest aktive i løpet av dagen. 

Denne innsikten kan du bruke når du lager nytt innhold. Du kan for eksempel se på hvilken type videoer som har fått mest engasjement tidligere og når på dagen følgerne dine er inne i appen. Slik kan du i større grad kunne sikre deg at følgerne dine vil like og dele videoen. Når algoritmen til TikTok for Business fanger opp dette, vil den bli pushet ut på #ForYou-pagen og spres raskt. 

I tillegg får du informasjon om:

  • Total play time – hvor mange timer videoen har blitt sett totalt.
  • Average watch time – hvor lenge videoen har blitt sett i gjennomsnitt. Hvis lengden på videoen du la ut var på 30 sekunder og avarage watch time var på 19,1 sek, burde du muligens lage den neste videoen i samme kategori kortere. For eksempel sjekke om 25 sekunder fungerer bedre!
  • Watched full video – hvor mange prosent som har sett hele videoen av totalt antall visninger.
  • New followers – antall nye følgere videoen har gitt deg.
  • Retention rate – hvor mange prosent av videoen ble sett? Hvis mange dropper ut etter 30% kan det gi deg en indikasjon på hvilke deler av videoen som ikke funket.
  • Traffic sources– hvor på TikTok kom seerne av videoen fra? Dette kan for eksempel være gjennom “sounds” eller “hashtags”. Normalt sett kommer folk fra ForYou eller profilen. Da kan du gjerne tenke over hvilke andre “sounds” og “hashtags” du kan prøve deg på i stedet!
  • Top location – fra hvilke land kommer seerne av videoen fra? Hvis de kommer fra andre land enn Norge, kan du vurdere å tekste videoen på engelsk, selv om du snakker norsk.
  • Age – viser aldersfordeling av de som har sett videoen. For eksempel at 61% av de som har sett videoen er mellom 18-24 år.


Avarage watch time, Watched full video og Retention rate er de viktigste elementene du burde se på, men alle analysene går litt hånd i hånd. Det er derfor en fordel at du har en forståelse for hva de ulike parameterne betyr, slik at du kan analysere dem opp mot hverandre.

Oppsummering

TikTok sitt eget annonseringsverktøy, TikTok for Business, hjelper bedriften din til å best mulig nå ut til ønsket målgruppe. Gjennom annonseringsverktøyet kan din bedrift lage annonser, sette budsjetter, velge målgruppe og analysere kampanjedata.

Trenger du veiledning eller ønsker hjelp med å komme i gang med TikTok annonsering?

Vi hjelper deg gjerne! Kontakt oss for en uforpliktende prat, så skal vi sammen komme frem til en sosiale medier strategi som øker lønnsomheten til din bedrift!

Phasuk Manphom

Rådgiver | Sosiale Medier

phasuk@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">