Som du sikkert vet er google annonsering et viktig verktøy for å vise seg frem for målgruppen og å øke salg av dine produkter og tjenester. Når du setter en strategi for annonseringen er det også viktig å finne ut hvilken kanal du helst burde annonsere i for å nå dine mål. La oss hjelpe deg på veien.
Annonseringsplattformer for push and pull
Innenfor Google-nettverket finnes det flere kanaler du kan annonsere i. Det finnes både tekstannonser i Google søket, visuelle bannerannonser på nettsider i Googles displaynettverk og deres partnere, samt videoannonser på Youtube som eies av Google for å nevne noen. I tillegg kan du også annonsere i sosiale medier.
Det første du bør ha klart for deg når du skal markedsføre deg på nett er hva de kortsiktige og langsiktige målene med markedsføringen er. Når du skal velge kanaler å annonsere i er det også viktig å ta utgangspunkt i målene dine. Deretter bør du ta stilling til hvorvidt du bør bruke push eller pull-markedsføring for å oppnå dem.
Push-markedsføring er en proaktiv form for markedsføring som innebærer at man viser frem merkevaren sin på steder hvor målgruppen din befinner seg. Du går aktivt etter potensielle kunder og viser frem spesielle tilbud, hendelser eller merkevaren din generelt. Push-markedsføringer godt for merkevarebygging og for å treffe kunder utenfor kjøpsmodus.
Om du ønsker å være til stede for kundene som er kjøpsklare og aktivt leter etter det du tilbyr er pull-markedsføring noe du bør investere i. Med pull-markedsføring har du digtiale annonser på plattformer potensielle kunder bruker når de faktisk ønsker å gjennomføre et kjøp. Det er derfor ekstra nyttig for å oppnå konverteringer.
Vi hjelper være kunder med både push og pull-markedsføring!
Fordelene med de ulike kanalene
Hvilken kanal som passer best for deg kommer alltid til å avhenge av hvilke forretningsmål du ønsker å oppnå. Fordelen med å annonsere på nett er at vi har alle muligheter til å følge kundene dine, uansett hvilke plattformer de bruker.
Ofte er det en kombinasjon som er nøkkelen. Da skaper du kjennskap om din merkevare og det du tilbyr, samtidig som du er godt synlig for de som er på leting etter akkurat det dere tilbyr. Gjennom Google annonsering kan du bruke både push og pull-markedsføring. Ulike kanaler er gunstige til ulike formål, og kjennetegnes ved forskjellige ting:
Google søk: Med annonser i Google søket vil du være synlig der folk søker etter informasjon når de er relativt kjøpeklare. Det er altså en gunstig plattform for pull-markedsføring hvor kunden kommer til deg.
Google display: Ved å annonsere her kan du være til stede på alle typer nettsider innenfor Googles displaynettverk. Treff målgruppen din tidlig i kjøpsprosessen med push-markedsføring for å skape merkevarebevissthet.
Youtube: Youtube brukes av ekstremt mange, og du får god rekkevidde på annonsene dine her. Det er som regel også billig å annonsere der. Det er en fin kanal for push-markedsføring hvor du kan vise frem et spesielt tilbud eller pushe et budskap.
Meta og Instagram: på disse sosiale mediene treffer du også veldig mange, og du kan snevre inn målgruppen din enda mer enn på Google. Disse plattformene, og egentlig de fleste sosiale medier er gode for merkevarebygging og fokus på push-markedsføring.
LinkedIn: Ønsker du å markedsføre mot bedrifter så er LinkedIn en god plattform. Segmenteringen knyttet til ting som stillinger, utdanning osv er veldig god.
Pinterest: Mange bruker pinterest til å søke etter inspirasjon, så treffer du riktig målgruppe her kan det være veldig relevant.
TikTok og Snapchat: Det er plattformer som brukes av stadig flere, og de er spesielt gode for å treffe en ung målgruppe. Flere og flere unge bruker slike sosiale medier i større grad når de skal gjøre kjøp, så det kan fungere både som push og pull-markedsføring i rette bransjer.
Vi har bred erfaring med annonsering i ulike kanaler for våre kunder. Se noen av dem vi har samarbeidet med her!
Derfor er det lurt å annonsere i flere kanaler
Selv om en annonseringskanal gjerne fører til flere konverteringer, så er det ikke gitt at det er den eneste du bør legge penger i. Kundereisen er ofte lenger enn man skulle tro! Hvis du har et annonseringsbudsjett av god størrelse vil du gjøre lurt i å kombinere kanaler. Da vil du være synlig for kundene både i starten av kjøpsprosessen og når de faktisk er klare til å gjennomføre kjøpet.
For eksempel: Et flyselskap har fått en rekke nye ruter og vil få folk til å booke reiser. Hvis de har videoannonser vil man kunne vise frem de nye reisene til brukerne, men de trykker seg kanskje ikke inn på annonsen. Potensielle kunder har likevel blitt oppmerksom på at de finnes. På sosiale medier ser de kanskje en bannerannonse hvor man kan se litt mer om prisene. Når de til slutt er klare for å booke sin neste ferietur og søker på fly til destinasjonen vil flyselskapet som har søkeannonser dukke opp øverst i søket, og kunden vil kjenne dem igjen fra de andre annonsene.
Når bør du tenke på kanalbruk?
Når du har kartlagt målgruppen din og hva målet med markedsføringen er (push eller pull) kan du begynne å vurdere hvilke kanaler som vil være mest effektivt for å nå dine mål. Kundene dine er som sagt gjerne gjennom en sammensatt prosess når de gjør kjøp, så du vil kunne treffe dem på flere kanaler. Når du har god oversikt over målgruppen kan segmenteringsmulighetene i hver kanal tilpasses slik at du finner de riktige menneskene! All denne informasjonen brukes i startfasen til å finne den mest lønnsomme kanalen for din bedrift. Når vi i Solid Media jobber med digital annonsering vil vi også kunne legge fokus på forskjellige kanaler etter hvert som markedet utvikler seg. Vellykket annonsering krever jevnlige strategiske justeringer!
Vi kan hjelpe deg med å annonsere i riktige kanaler!
Med din bransjekunnskap og informasjon om hvem dine typiske kunder er og vår kunnskap og erfaring med annonseringsplattformene finner vi ut hvilke kanaler som er mest effektive for deg og din bedrift. Vi bruker ulike analyseverktøy for å lære og kjenne deres potensielle kunder, og velger relevante kanaler basert på dette. Løpende vil vi følge med på hva som fungerer best, og justere annonseringsbudsjettet slik at du får mest mulig igjen for pengene dine. Sånn hjelper vi våre kunder å bygge merkevaren sin, få nye kunder og oppnå synlighet på nett!
Lurer du på mer knyttet til kanaler for annonsering, eller ønsker hjelp til å komme i gang med annonseringen?