Ai og menneske
FAGBLOGG

AI + E-E-A-T = Happy Google :)

To faktorer som kommer til å påvirke SEO-innholdsproduksjon i 2023 er AI og E-E-A-T. Kombinerer du disse riktig vil Google bli fornøyd. Men hvordan gjør du AI-innhold troverdig for Google?

Estimert lesetid: 4 minutter

Hjelp! Kommer AI til å ta over jobben?

Som SEO-tekstforfatter ble jeg litt redd da jeg trodde at ChatGPT (AI) kom til å ta over jobben. ChatGPT er et godt verktøy å bruke for å komme i gang med skrivingen, hente inspirasjon og få teksthjelp. Men for å gjøre Google fornøyd holder det ikke med AI alene. 

Google identifiserer og skjønner hva som er skrevet av roboter, og hva som er skrevet av mennesker. Men for å skille disse to enda mer, la Google til enda en E i E-A-T (rammeverk for kvalitetssikring) den 15. desember 2022. 

E-E-A-T står for: Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (Eller på norsk, erfaring, ekspertise, autoritativitet og pålitelighet). 

I følge Danny Sullivan er ikke AI-innhold nødvendigvis noe negativt. Men, det er viktig å huske på at innhold hovedsakelig skal være skrevet for mennesker – ikke bots og algoritmer. Dette fremkom også veldig tydelig i Google sin nye algoritmeoppdatering høsten 2022, Helpful Content Update.

Hva betyr denne nye Eén?

Den nye E´en står for erfaring, og kommer til å spille en viktig rolle fremover. Google har lenge lagt vekt på E-A-T, og krever ekte vare, god kvalitet og brukeropplevelse på innhold. Fremover (kanskje på grunn av litt redsel for at AI tar over verden) vektlegger Google nå enda mer kvaliteten på innholdet, og hvem som er forfatter. Når Google evaluerer erfaring i kvaliteten på innholdet, gjøres dette ved å forstå hvor mye erfaring forfatteren har om tema.

Hvordan gjøre AI-innhold troverdig for Google?

I Christopher Hofman og Olivia Stokholm sitt foredrag om “E-E-A-T & AI – Gjør ditt AI innhold troverdig for Google”, fremkom det at vi rett og slett må slenge E-E-A-T inn i miksen for å gjøre AI-innhold troverdig for Google.

Men hvordan får vi den beste kombinasjonen av AI og E-E-A-T, og gjør oss fortjent til en topplassering hos happy Google? 

Først og fremst – se på AI som et verktøy og ikke en trussel

ChatGPT er en fin måte å komme i gang med skriving. Også må E-E-A-T legges til. Bruk derfor ChatGPT som et verktøy for å komme fortere frem til mål! I de neste punktene, se for deg at du har brukt AI som et hjelpeverktøy til å skrive en tekst. For å gjøre den troverdig for Google, må du huske på dette:

1. Bruk en ekspert eller hverdagsekspert som avsender

Visste du at Google tar bakgrunnssjekk av forfatteren? 

Forfatterens erfaring og ekspertise vil spille en viktigere rolle fremover. På samme måte som du bakgrunnssjekker kandidater for en stilling, sjekker Google hvor kvalifisert forfatteren er til å si og mene noe om et tema.

Hvis du ikke er ekspert på fagområdet selv, øker du troverdigheten på innholdet dersom du inkluderer sitater fra en ekspert. Eller så kan du henvise til ekspertise gjennom linking til relevante artikler.

2. Belys temaet fra alle vinkler – gjør artikkelen objektiv

Google verdsetter objektivitet. Objektivitet i denne sammenheng vil si at innholdet først og fremst er til nytte for forbrukeren, ikke avsenderen.

En objektiv tekst er en tekst som svarer på det leseren har behov for, og som gir alle nødvendige opplysninger om saken/produktet, både positivt og negativt. Her er brukertester, kundecaser og kundeanmeldelser gull verdt.

For eksempel kan objektiv informasjon på nettsiden til en skjønnhetssalong være:

  • Hvilke symptomer er vanlig etter behandling? 
  • Når må du ringe lege? 
  • Før og etterbilde
  • Kundeanmeldelser av folk som har tatt behandlingen 
  • Hvilken erfaring/utdannelse har behandlerne?

3. Husk YMYL!

Om nettsiden din gir leseren råd som skal hjelpe dem å ta viktige beslutninger, kan dette kategoriseres som YMYL (Your Money Your Life). Dette er innhold som kan ha direkte effekt på leserens liv, helse, sikkerhet eller økonomi.

Google lanserte YMYL for å sikre kvaliteten på innhold spesielt med økt fokus på nettsider innenfor helse, finans eller tilsvarende komplekse fagområder som gir råd og tips.

Nå dekker YMYL et bredere område enn før. For i virkeligheten gjelder dette alle sider, og alle som skriver noe på nett. Når du selger produkter eller tjenester til forbrukere er korrekt informasjon også kritisk. Hvis du tar i mot personopplysninger eller betalinger på nett håndterer du også følsom data.

Derfor er E-E-A-T er ikke bare relevant for SEO. Det er også for e-commerce, da en produktanbefaling fra en som har testet produktet, og sammenlignet det med andre produkter fra konkurrenter vil få bedre rangering.

Hvor ekspert trenger du å være? Oppsummerende tips til deg!

  • Om du ikke er en ekspert, legg til sitater fra eksperter, uttalelser osv. 
  • Lenk ut til relevante sider som støtter saken.  
  • Gi all informasjon du kan – opplysninger og objektivitet er GULL!
Melanie B. Jørgensen

Innholdsspesialist | SEO

melanie@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">