Ai og menneske
FAGBLOGG

AI + E-E-A-T = Happy Google :)

To faktorer som kommer til Ä pÄvirke SEO-innholdsproduksjon i 2023 er AI og E-E-A-T. Kombinerer du disse riktig vil Google bli fornÞyd. Men hvordan gjÞr du AI-innhold troverdig for Google?

Estimert lesetid: 4 minutter

Hjelp! Kommer AI til Ă„ ta over jobben?

Som SEO-tekstforfatter ble jeg litt redd da jeg trodde at ChatGPT (AI) kom til Ä ta over jobben. ChatGPT er et godt verktÞy Ä bruke for Ä komme i gang med skrivingen, hente inspirasjon og fÄ teksthjelp. Men for Ä gjÞre Google fornÞyd holder det ikke med AI alene. 

Google identifiserer og skjÞnner hva som er skrevet av roboter, og hva som er skrevet av mennesker. Men for Ä skille disse to enda mer, la Google til enda en E i E-A-T (rammeverk for kvalitetssikring) den 15. desember 2022. 

E-E-A-T stÄr for: Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (Eller pÄ norsk, erfaring, ekspertise, autoritativitet og pÄlitelighet). 

I fĂžlge Danny Sullivan er ikke AI-innhold nĂždvendigvis noe negativt. Men, det er viktig Ă„ huske pĂ„ at innhold hovedsakelig skal vĂŠre skrevet for mennesker – ikke bots og algoritmer. Dette fremkom ogsĂ„ veldig tydelig i Google sin nye algoritmeoppdatering hĂžsten 2022, Helpful Content Update.

Hva betyr denne nye EĂ©n?

Den nye EŽen stÄr for erfaring, og kommer til Ä spille en viktig rolle fremover. Google har lenge lagt vekt pÄ E-A-T, og krever ekte vare, god kvalitet og brukeropplevelse pÄ innhold. Fremover (kanskje pÄ grunn av litt redsel for at AI tar over verden) vektlegger Google nÄ enda mer kvaliteten pÄ innholdet, og hvem som er forfatter. NÄr Google evaluerer erfaring i kvaliteten pÄ innholdet, gjÞres dette ved Ä forstÄ hvor mye erfaring forfatteren har om tema.

Hvordan gjĂžre AI-innhold troverdig for Google?

I Christopher Hofman og Olivia Stokholm sitt foredrag om “E-E-A-T & AI – GjĂžr ditt AI innhold troverdig for Google”, fremkom det at vi rett og slett mĂ„ slenge E-E-A-T inn i miksen for Ă„ gjĂžre AI-innhold troverdig for Google.

Men hvordan fÄr vi den beste kombinasjonen av AI og E-E-A-T, og gjÞr oss fortjent til en topplassering hos happy Google? 

FĂžrst og fremst – se pĂ„ AI som et verktĂžy og ikke en trussel

ChatGPT er en fin mÄte Ä komme i gang med skriving. OgsÄ mÄ E-E-A-T legges til. Bruk derfor ChatGPT som et verktÞy for Ä komme fortere frem til mÄl! I de neste punktene, se for deg at du har brukt AI som et hjelpeverktÞy til Ä skrive en tekst. For Ä gjÞre den troverdig for Google, mÄ du huske pÄ dette:

1. Bruk en ekspert eller hverdagsekspert som avsender

Visste du at Google tar bakgrunnssjekk av forfatteren? 

Forfatterens erfaring og ekspertise vil spille en viktigere rolle fremover. PÄ samme mÄte som du bakgrunnssjekker kandidater for en stilling, sjekker Google hvor kvalifisert forfatteren er til Ä si og mene noe om et tema.

Hvis du ikke er ekspert pÄ fagomrÄdet selv, Þker du troverdigheten pÄ innholdet dersom du inkluderer sitater fra en ekspert. Eller sÄ kan du henvise til ekspertise gjennom linking til relevante artikler.

2. Belys temaet fra alle vinkler – gjĂžr artikkelen objektiv

Google verdsetter objektivitet. Objektivitet i denne sammenheng vil si at innholdet fĂžrst og fremst er til nytte for forbrukeren, ikke avsenderen.

En objektiv tekst er en tekst som svarer pÄ det leseren har behov for, og som gir alle nÞdvendige opplysninger om saken/produktet, bÄde positivt og negativt. Her er brukertester, kundecaser og kundeanmeldelser gull verdt.

For eksempel kan objektiv informasjon pÄ nettsiden til en skjÞnnhetssalong vÊre:

  • Hvilke symptomer er vanlig etter behandling? 
  • NĂ„r mĂ„ du ringe lege? 
  • FĂžr og etterbilde
  • Kundeanmeldelser av folk som har tatt behandlingen 
  • Hvilken erfaring/utdannelse har behandlerne?

3. Husk YMYL!

Om nettsiden din gir leseren rÄd som skal hjelpe dem Ä ta viktige beslutninger, kan dette kategoriseres som YMYL (Your Money Your Life). Dette er innhold som kan ha direkte effekt pÄ leserens liv, helse, sikkerhet eller Þkonomi.

Google lanserte YMYL for Ä sikre kvaliteten pÄ innhold spesielt med Þkt fokus pÄ nettsider innenfor helse, finans eller tilsvarende komplekse fagomrÄder som gir rÄd og tips.

NÄ dekker YMYL et bredere omrÄde enn fÞr. For i virkeligheten gjelder dette alle sider, og alle som skriver noe pÄ nett. NÄr du selger produkter eller tjenester til forbrukere er korrekt informasjon ogsÄ kritisk. Hvis du tar i mot personopplysninger eller betalinger pÄ nett hÄndterer du ogsÄ fÞlsom data.

Derfor er E-E-A-T er ikke bare relevant for SEO. Det er ogsÄ for e-commerce, da en produktanbefaling fra en som har testet produktet, og sammenlignet det med andre produkter fra konkurrenter vil fÄ bedre rangering.

Hvor ekspert trenger du Ă„ vĂŠre? Oppsummerende tips til deg!

  • Om du ikke er en ekspert, legg til sitater fra eksperter, uttalelser osv. 
  • Lenk ut til relevante sider som stĂžtter saken.  
  • Gi all informasjon du kan – opplysninger og objektivitet er GULL!
Melanie B. JĂžrgensen

Innholdsspesialist | SEO

melanie@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">