FAGBLOGG

Hva er SXO og hvorfor er det viktig?

Med begreper som UX, SEO og SXO er det ikke rart at det virker gresk for mange å følge med i den digitale utviklingen. Vi har satt sammen et innlegg som tar deg gjennom denne tematikken - som hva SXO er og hvorfor det er så viktig!

Estimert lesetid: 2 minutter

Hva er SXO (search experience optimization)?

Search experience optimization (SXO) handler om den opplevelsen du får mens du utfører et søk. Det er en tilnærming til søkemotoroptimalisering (SEO), som fokuserer på å optimalisere for både søkemotorer og brukeropplevelser. SXO tar altså hensyn til at det ikke er nok å bare rangere høyt i søkeresultatene; det er like viktig å sørge for at besøkende får en positiv opplevelse når de klikker seg inn på nettsiden. 

De sentrale prinsippene i SXO sier noe om hvordan en nettside bør være og hva den bør tilby. Dette inkluderer alt fra brukervennlighet, relevant innhold og responsivt design, til teknisk ytelse, sikkerhet og personvern. SXO sørger for å skape en helhetlig og positiv opplevelse for besøkende, noe som ofte fører til økt engasjement, lavere avvisningsrate og bedre rangeringer i søkemotorresultatene.

Hvorfor er SXO viktig for SEO i 2023?

Mens SEO sitt hovedmål er å forbedre synligheten til nettsiden din, fokuserer SXO på å forbedre brukeropplevelsen på nettsiden. Vi trenger nemlig begge deler for å oppfylle dagens krav.

I 2023 ser vi økende fokus på brukeropplevelse og det skjer store endringer i søkealgoritmer. Elementer som nettsidens hastighet, mobilvennlighet og brukervennlighet blir nøye vurdert av de mer og mer avanserte algoritmene. Om ikke det skulle være nok, er det ingen tvil om at i dagens digitale verden er konkurransen om oppmerksomhet høy. 

Brukerne blir mer kresne, og forventer raske, informative og enkle nettstedsopplevelser. Søkemotorer som Google har blitt stadig mer opptatt av å levere resultater som gir en god brukeropplevelse. Nettsider som tilbyr nettopp dette blir belønnet med bedre rangeringer. Og de nettsidene som ikke oppfyller disse forventningene, risikerer å miste besøkende til konkurrentene.

Hvordan måles SXO?

Gjør du en grundig jobb og legger innsatsen til på nettsiden din, vil det rett og slett lønne seg. Søkemotorene legger nemlig merke til aktiviteten som skjer. 

La oss forklare: Du vil få høyere klikkrate (CTR) ved å tilfredsstille besøkende med innhold som gir svaret de forventer. I tillegg ser Google på fluktfrekvens, altså hvor lenge en besøkende oppholder seg på nettstedet ditt. 

Samlet sett: Jo bedre respons på innholdet ditt, jo bedre rangeringer og høyere synlighet i Google.

Oppsummering

Nå som vi er ved veis ende i dette innlegget, kan vi konkludere med at optimalisering av søkeopplevelsen spiller en avgjørende rolle for nettsider. Med en kombinasjon av effektive SEO-strategier og fokus på brukeropplevelsen med SXO, kan du forbedre både synlighet, tiltrekke deg trafikk og skape meningsfulle forbindelser med kundene dine. 

Derfor er SXO et begrep som våre SEO-eksperter ser mer og mer på, og drar nytte av i vårt arbeid for å gi kundene våre et konkurransefortrinn!