B2C salg
Når man snakker om hva B2C salg er, er det på lik linje med B2B en salgsmodell, der målet til en bedrift er å få solgt sine varer eller tjenester. Med en målsetting om å nå ut til privatpersoner, er digital markedsføring og synlighet på nett blitt svært viktig for å øke salget.
Hva er definisjonen på B2C salg?
Definisjonen på B2C er bedrift til privatperson eller business to consumer, som vil si at bedrifter som opererer i B2C markedet selger sine produkter og tjenester til sluttbrukere. Et B2C salg er en transaksjon som gjøres mellom bedrifter og forbruker, der målet er å selge produkter direkte til sluttkunden. I Solid Media hjelper vi B2C kunder med å oppnå økt salg gjennom digital markedsføring. Ved bruk av SEO og Ads kan bedriftene nå ut til sine potensielle kunder, der målgruppen leter etter deres varer og tjenester.
Nøkkelpunkter ved B2C salg
Hva er et typisk B2C salg?
Typisk for alle B2C salg er at det er salg som retter seg mot privatmarkedet. Selv om definisjonen på B2C er såpass enkelt som bedrift til privatperson, finnes det flere variasjoner av et B2C salg. Et B2C salg kan for eksempel være salg i en fysisk butikk, der en ansatt selger et produkt til en kunde. I den forbindelse kan digital markedsføring bidra til å skape oppmerksomhet rundt butikken og deres tilbud, og derfor trekke potensielle kunder til fysisk butikk. Et B2C salg kan også være et reiseselskap som selger reiser på nett til privatpersoner. I det tilfellet vil det være aktuelt for aktøren å være synlig digitalt for å skape trafikk til nettsiden sin, der kjøpet gjøres.
Felles for B2C salg uansett om det skjer fysisk eller digitalt, er at beslutningsprosessen ofte er mindre kompleks enn det ville vært ved et B2B salg. Det er færre personer involvert i prosessen, og en avgjørelse kan derfor også tas raskt.
B2C og digital markedsføring
Siden B2C bedrifter ofte har et stort volum av ulike kunder, er målsetningen å appellere til mange. Selskaper som driver med B2C salg må overbevise sine potensielle kunder om hvorfor de skal bruke penger på deres produkter. Da gjelder det å treffe riktig målgruppe med riktig budskap.
Gjennom digital markedsføring har bedriftene mulighet til å skreddersy innhold til sine potensielle kunder, og på den måten nå ut til dem når de er i kjøpsmodus. Gjennom synlighet på nett skaper de bevissthet som igjen kan øke vekst og salg både fysisk og digitalt.
Oppsummering
Salgsprosessen går ofte raskere gjennom B2C salg, enn ved B2B fordi beslutningstakerne er færre og produktene ofte mindre komplekse. Ved B2C salg er målgruppen mye større, og digital markedsføring er derfor blitt et essensielt verktøy for å kunne nå ut til ulike type mennesker med produkter og tjenester.
Ofte stilte spørsmål
Hva er B2C salg?
B2C salg er betegnelsen på salg av produkter og tjenester fra bedrift til privatperson, og derav en annen kundengruppe enn B2B, der målet er salg til bedrifter.
Hva kjennetegner et B2C salg?
Typisk for B2C salg er at det er en forholdsvis enkelt kjøps og salgsprosess. Dette fordi det er en privatperson man skal nå, og ikke en bedrift med flere beslutningstakere. Ved B2C salg er det også en langt større målgruppe og nå ut til, men produktene og tjenestene som tilbys ofte er mindre komplekse enn ved B2B salg.