Målgruppe

Lurer du på hva en målgruppe faktisk er? Hvordan brukes det i markedsføring, og hvorfor er det viktig for virksomheten din? Vi har svaret!

Definisjon på en målgruppe

En enkel forklaring på begrepet målgruppe er at det handler om hvilke personer du ønsker å henvende deg til. Det kan være både potensielle kunder og eksisterende kunder. En virksomhet kan ha flere målgrupper, hvor menneskene i hver gruppe har visse fellestrekk. Det kan baseres på ulike kriterer, som alder, kjønn, interesser, bosted, utdanning, holdninger, merkelojalitet, atferd osv. Det er viktig å identifisere hvilke mennesker dine produkter og/eller tjenester er ment for, da vi alle er ulike og har ulike interesser og preferanser. 

Derfor er målgrupper viktig for markedsføring

Når det kommer til markedsføring er det viktig å ha identifisert målgruppen(e) for din virksomheten. Da vil du kunne rette markedsføringen din mot de riktige personene med det riktige budskapet. Kanskje du har flere målgrupper, og hver målgruppe krever hvert sitt budskap. Ved å vite hvem målgruppen din er slipper du å henvende deg til personer som er uinteressert eller trolig ikke vil like det du har å tilby. I tillegg vil du kunne utforme budskap som treffer målgruppen. Dette vil spare deg for både ressurser og kostnader, samt øker sannsynligheten for konverteringer.


Ofte stilte spørsmål

Hva er en målgruppe?

En målgruppe er grupperingen av personer du ønsker å nå med ditt budskap. Målgrupper baseres på ulike kriterier som kjønn, alder, interesser osv. Som bedrift kan din målgruppe være både eksisterende og nye kunder, og man kan også ha flere målgrupper.

Hvorfor målgrupper viktig for markedsføring?

Det er viktig å ha utarbeidet gode målgrupper før man begynner med markedsføring for å vite at man har riktig budskap i markedsføringen. Man må også ha kontroll over hvem man faktisk ønsker å nå! Dette øker sannsynligheten for konverteringer.