Søkeintensjon
Søkeintensjon er et begrep som brukes for å beskrive intensjonen/formålet med et søk. Når vi gjøre et søk i Google har vi ofte en intensjon. Enten leter vi etter informasjon, navigasjon eller ønsker å kjøpe noe.
Hva er søkeintensjon?
Søkeintensjon er et begrep som brukes for å beskrive intensjonen/formålet med et søk. Når vi gjøre et søk i Google har vi ofte en intensjon. Enten leter vi etter informasjon, navigasjon eller ønsker å kjøpe noe.
Google jobber med å forstå hva intensjonen til søkeren er for å gi de mest relevante svarene. En SEO-spesialist jobber med å optimalisere en nettside for at Google skal velge den som det beste alternativet å vise til søkeren.
Når vi utfører en SEO-analyse for en nettside sjekker vi alltid søkeintensjonen til ulike søkeord. Dette gjør vi for at søkeordene vi velger å bruke skal treffe riktig målgruppe og det de er på leting etter.
Søkeintensjon eksempel:
En bedrift som tilbyr IT-tjenester ønsker å nå ut til personer som søker etter IT-tjenester. Da bruker de ordet IT-tjenester i innholdet på nettsiden for å matche tjenesten med søkeintensjonen til søkeren. Vi vet at søkeren som bruker søkeordet IT-tjenester har en intensjon om å kjøpe en IT-tjeneste.
Om bedriften hadde brukt ordet IT-konsulent isteden, ville den truffet søkere som hadde en intensjon om å utdanne seg til å bli IT-konsulent, eller som lette etter ledige stillinger for IT-konsulenter.
Oppsummering
Søkeintensjon handler om intensjonen søkeren har med søket. En SEO-spesialist må analysere bruk av søkeord, kundereisen og forstå intensjonen søkeren har med søket for å matche bedrifter med riktige kunder. Når vi skaper SEO-innhold basert på søkeintensjon må vi derfor forstå søkeintensjonen før vi optimaliserer innholdet.
Vanlige spørsmål
Hvordan optimalisere for søkeintensjon?
Vi optimaliserer innhold på en nettside basert på en forståelse av søkernes intensjon. Da spør vi oss selv, hva er det søkeren ønsker å oppnå eller finne med søkeordene de skriver inn i søkemotoren? Også optimaliserer vi innholdet på siden deretter for å treffe søkeren. Vi optimaliser innholdet på nettsiden, metadata, hovedoverskrifter og tilpasser budskapet etter søkeintensjonen for å treffe ønsket målgruppe.
Hvordan sjekke søkeintensjon?
Sjekk hva som kommer opp i søkeresultatet på Google når du bruker ulike søkeord for å finne ut hva Google regner som den vanligste søkeintensjonen på søket.