SEO-Spesialist (Ekspert)

SEO-Spesialist (Ekspert)

SEO Konsulent , SEO Rådgiver, SEO Ekspert eller SEO Spesialist er en fagperson som har sin ekspertise på å gjøre din bedrift synlig i det organiske søkeresultatet. Vi har samlet all informasjonen du som bedrift trenger for å avgjøre om du har behov for en rådgiver innen søkemotoroptimalisering.

Hva er en SEO spesialist?

En SEO spesialist hjelper med å optimalisere og videreutvikle nettsider for å få organisk synlighet på relevante søkefraser for hver bedrift. Formålet med arbeidet er å skape langsiktig lønnsomhet for bedriften gjennom å nå ut til ønsket målgruppe i hele kundereisen. 

En SEO spesialist hos Solid Media gjør blant annet følgende:

  • Gjennomfører grundige SEO analyser
  • Utarbeider strategi for hvordan skape bedre synlighet
  • Kommer med anbefalinger til endring av innhold
  • Identifiserer innholdshull og skaper relevant innhold
  • Identifiserer tekniske begrensinger på nettsider
  • Fungerer som en god sparringspartner og rådgiver
  • Utfører kontinuerlig arbeid, gjennom optimalisering av nettsiden din
  • m.m.

Når behøver en bedrift hjelp til SEO? 

Konkurransen om å nå målgruppen sin på nett i dag er større en noen gang. Det er to elementer som vi ser går igjen når vi samarbeider med bedrifter om organisk synlighet; de har en nettside som ikke er optimalisert etter det målgruppen deres søker etter, og mangler relevant innhold. Det å få en fullstendig kontroll over relevante fagbegreper for kundene våre, gir en klarhet i hvilke tiltak som må implementeres for å få organisk synlighet.

Nedenfor har vi inkludert de fem viktigste spørsmålene vi stiller våre potensielle kunder før et samarbeid:

  • Vet du hvilke relevante søkeord som dine kunder søker på?
  • Er nettsiden din optimalisert etter disse søkeordene?
  • Er det eksisterende innholdet på siden din engasjerende?
  • Er siden din bygd opp bra rent teknisk?
  • Er oppbyggingen av nettsiden din enkel og intuitiv å forstå?

Dersom svaret ditt er nei eller du er usikker på et eller flere av disse spørsmålene, vil bedriften din mest sannsynlighet ha nytte av å involvere en SEO spesialist.

Hva for slags faglig bakgrunn og personlig egenskaper har en dyktig SEO ekspert?

Den vanligste veien for å bli en SEO ekspert i dag er at du har tatt utdanning innenfor digital markedsføring. Det er også mange som blir SEO ekspert uten noen formell utdanning, men at de ved en tilfeldighet har fått ansvar for å øke organisk synlighet for en eller flere bedrifter. Faget SEO er i konstant i utvikling og av denne grunn krever det en rett miks av både mellommenneskelige  og faglige egenskaper for å lykkes. 

Det som skiller SEO fra betalt annonsering er at alt arbeidet foregår på nettsiden til dere som bedrift. Av denne enkle grunn er det helt essensielt å gi tillit og eierskap til SEO spesialisten, slik at vedkommende kan utføre både synlige og usynlige (meta data) endringer på nettsiden. Uten å implementere endringer på nettsiden vil det heller ikke bli noen økning av organisk trafikk over tid. For å få til dette må spesialisten ha følgende mellommenneskelige ferdigheter: 

  • God til å kommunisere med både kunde og samarbeidspartnere 
  • Nysgjerrig på hvem dere er som bedrift og leverandør av tjenester / produkter
  • Ambisiøs på kundens vegne, og er ikke redd for å teste ut idéer og feile
  • Strukturert i arbeidet og sikrer fremdrift til enhver tid

Når tilliten mellom spesialisten og kunden er etablert kan man starte å implementere endringer på nettsiden. Til dette behøver spesialisten disse faglige egenskapene:

  • Er analytisk og bruker tilgjengelig data til prioritere de rette tiltakene for hver spesifikk kunde og målsetninger
  • God forståelse av hvordan nettsider er bygd opp teknisk
  • God til å kommunisere, skrive og revidere tekstinnhold
  • Fordel hvis man har jobbet med nettsider i forskjellige bransjer

10 direkte spørsmål du bør stille før kontrakt signeres

Nedenfor har vi samlet de ti viktigste spørsmålene du bør stille enhver SEO ekspert før du signerer en kontrakt!

  1. Hvilken tilnærming har du for å lykkes med SEO?
  2. Hva tenker du er vårt SEO potensialet?
  3. Har du jobbet med lignende bedrifter som oss med SEO? Og hva ble resultatet der?
  4. Hva er som begrenser vår organisk synlighet i dag?
  5. Hvem er våre største konkurrenter innen organisk søk?
  6. Hvor raskt kan vi forvente resultater av arbeidet dere vil gjøre?
  7. Hva er arbeidsfordelingen mellom oss som kunde og dere?
  8. Hvordan vil vår samarbeidsform være?
  9. Hvordan rapportere dere på fremdrift og resultater?
  10. Hvorfor skal vi velge akkurat deg som leverandør av SEO tjenester?

Oppsummering

En SEO spesialist er en fagperson som har ekspertise på å gjøre din bedrift synlig i det organiske resultatet, gjennom å forbedre og videreutvikle din nettside. Det krever en god kombinasjon mellom faglighet og kreativitet for å lykkes med en SEO satsning!


Ofte stilte spørsmål:

Hva er en SEO spesialist?

En SEO spesialist er en fagperson som har sin ekspertise på å gjøre din bedrift synlig i det organiske resultatet.

Hvilke personlig og faglige egenskaper har en god SEO spesialist?

En god miks mellom sterk faglighet, kreativitet og mellommenneskelige ferdigheter er et must for å skape de riktig og gode organiske resultatene!

Relaterte ord