Algoritme

I markedsføring blir algoritmer brukt for å samle inn brukerdata for å kunne tilpasse innhold etter personers bruksmønster. Men hva er egentlig en algoritme?

Hva er en algoritme?

En algoritme er en matematisk prosess som jobber med databehandling etter en nøyaktig fremgangsmåte. Man kan si at algoritme er et datamaskinprogram som angir stegene og rekkefølgen i en oppgave.

Algoritme enkelt forklart

Algoritmer er mye brukt i den digitale verden for å tilpasse innhold etter bruksmønsteret til folk. I markedsføring bestemmer algoritmene hva du får vist av innhold og reklame. Da samler algoritmen inn brukerdata til enkeltpersoner og tilpasser innholdet deretter for å treffe bedre. Dette gjør at personer får mer relevant og tilpasset innhold etter egne behov. 

Algoritme eksempler 

Si du har vært innom en nettbutikk som selger klær og tittet på en jakke. Du går ut av nettsiden, og senere går du inn på for eksempel VG eller Facebook. Her vil du da få opp reklame av jakken du så på, men også lignende produkter som algoritmen tror du vil like, basert på dine brukerdata. 

Oppsummering

Algoritme er en maskinprosess som går av seg selv. I markedsføring samler algoritmen inn data fra personer som har blitt registrert på nett, og bruker dette til å tilpasse innholdet. 

 


 

Ofte stilte spørsmål 

Hva er algoritme i sosiale medier?
Algoritmer innen sosiale medier er utviklet for å tilpasse målgruppens preferanser for å treffe best mulige med innholdet. På sosiale medier legger brukere igjen data og informasjon om hva de pleier å se og trykke på, og da tilpasses reklamen deretter. 

Hva er en algoritme?
En algoritme er en matematisk prosess som jobber med databehandling etter en nøyaktig fremgangsmåte.