CMS

Et Content Management System (CMS) skal gjøre det oversiktlig å redigere og publisere tekst, bilder og annet innhold på en nettside. Les mer om ulike typer CMS her.

Hva gjør et CMS?

På norsk sier vi ofte publiseringsløsning, publiseringssystem eller publiseringsverktøy om CMS. Uansett snakker vi om det brukergrensesnittet som brukes til å redigere, kategorisere og publisere innholdet på en nettside. Det kan være det samme systemet som brukes til å sette opp og redigere design, kode og funksjonalitet på nettstedet, men det kan også være adskilt fra dette.

Ulike typer CMS

Det finnes en rekke ulike typer publiseringsverktøy, som egner seg til ulike typer nettsider. Alt fra enkle gjør-det-selv-løsninger som Wix og Squarespace til store og avanserte løsninger som egner seg for større globale bedrifter og konserner.

I midten har vi fleksible og skalerbare løsninger som for eksempel WordPress og Webflow.

Det er viktig å velge riktige type CMS for å riktig mengde funksjoner og kompleksitet, uten at det blir for mye av det gode. Et godt CMS gjør det både enkelt og effektivt å publisere nytt innhold, slik at man kan bruke mer tid til selve innholdsproduksjonen. Samtidig må man tenke på grad av sikkerhet og brukertilganger, optimalisering for innlastingshastighet og andre detaljer. Les mer om valg av CMS i Fjellvanns artikkel her.

 


Ofte stilte spørsmål:


Hva står CMS for?

CMS står for Content Management System. Publiseringsløsning eller publiseringsverktøy er ofte brukt som en norsk oversettelse.

Hvordan velge CMS?
Når man skal velge publiseringssystem må man tenke på hvor kompleks løsning man ønsker. Det er viktig at det ikke blir for avansert, slik at det blir for vanskelig å publisere nytt innhold raskt.