Grey hat SEO

Teknikker innen SEO som følger Googles retningslinjer blir ofte satt opp mot metoder som ikke er anerkjente. Men alt er ikke svart/hvitt, og her kommer grey hat SEO inn i bildet. Vi forklarer deg begrepet her!

Hva er grey hat SEO?

Grey hat SEO er teknikker og metoder som ikke er direkte imot Googles retningslinjer for nettsider, men som heller ikke er anbefalte. Det er ikke gitt at du vil bli straffet av søkemotorene ved å bruke disse metodene, men det er ikke metoder som nødvendigvis vil gi deg høyere rangeringer heller. De faller litt mellom white hat SEO og black hat SEO

Det er vanskelig å ha kontroll på hvilke metoder som blir priset av søkemotorene. Algoritmene som brukes i vurderingen av nettsteder endres stadig. Så aktiviteter og teknikker som er ok nå kan bli vurdert annerledes senere. Derfor er det viktig å følge med på endringer i søkemotorenes retningslinjer for rangering når du jobber med SEO.

Eksempler på grey hat SEO-teknikker

Vi vet at det å kjøpe lenker er black hat SEO, og det å publisere innhold av god kvalitet er white hat SEO. Men hva gå inn under grey hat SEO? Her er noen eksempler:

  • Å lage landingssider på nettstedet ditt kun for å få backlinks: Hvis du lager sider som kun har som mål å få lenker til siden så går det imot Googles visjon om å vise frem innhold som faktisk gir noe til brukerne. Men hva hvis brukerne synes innholdet på disse sidene er bra nok? Derfor er det grey hat SEO.
  • Å legge til relevante søkeord på en artikkel som hadde vært like nyttig uten: Innholdet er brukbart i seg selv, men du fletter inn søkefraser på en naturlig måte for å rangere på disse.
  • Å kommentere på andres blogginnlegg med henvisning til din egen side for å få en backlink

Oppsummering

Grey hat SEO er metoder for å jobbe med å øke organisk synlighet som ikke er helt etter boka, men heller ikke direkte frarådet. Det er en mellomting mellom white hat SEO og black hat SEO. Med tanke på grey hat SEO (og generelt) er det viktig å følge med på endringer i Googles algoritme. Ting som ansees som “lovlig” nå er ikke nødvendigvis det i fremtiden.


Ofte stilte spørsmål

Hva er grey hat SEO?

Grey hat SEO er teknikker og metoder hverken er anbefalte av Google eller direkte frarådet. Du bruker teknikker som er i gråsonen for å oppnå organisk synlighet. Siden det er et sted mellom det som er anbefalt og det som er frarådet er det mindre sikkert at det vil fungere, men også usikkert om du vil miste organisk synlighet av det.

Hvorfor bør man følge med på Googles retningslinjer?

Googles retningslinjer endres stadig, og det kommer jevnlig nye oppdateringer av Googles algoritme. Hvis du bruker teknikker som går under grey hat SEO kan det være noe som fungerer i dag ikke fungerer etter en slik oppdatering. Det er alltid viktig å følge med på, men hvis du opererer i gråsonen er det større sjanse for at en endring i algoritmen kan påvirke deg.