URL-struktur

Du vet kanskje hva en “URL” er, men har du tenkt på at strukturen og hvordan en URL er utformet faktisk har en betydning?

Hva er URL-struktur?

Når vi snakker om strukturen på en URL snakker vi ofte om den delen av URL-en som kommer etter domenenavnet.

URL-en til denne siden er “https://solidmedia.no/fagbegreper/url-struktur”. Her har vi altså laget en mappe for fagbegrepene, og så lagt alle fagbegrepene i denne mappen. Da får URL-en en struktur som er enkel å forstå for både besøkende og webcrawling-bots.

Et annet eksempel er URL-en til denne artikkelen: https://solidmedia.no/fagblogg/seo/hvorfor-samarbeide-med-seo-byra/. Her har vi laget en hovedmappe for fagbloggen, og så laget underkategorier for “SEO”, “Annonsering” og “Annet”.

Til sammen skaper underkategoriene og artiklene en omfattende, men ryddig URL-struktur.

Hvordan lage god URL-struktur for SEO?

Søkemotorer liker beskrivende URL-er som er enkle å forstå. Her er noen tips for å lage en URL-struktur Google og Bing liker:

  • Bruk beskrivende og relevante ord i alle deler av URL-en, både kategorier/mapper og i “slug-en”, som er det aller siste leddet i URL-en.
  • Ikke overdriv bruk av nøkkelord i URL-en. Dette kan slå negativt ut.
  • Begrens bruk av tall, tegn og tilfeldige bokstaver.
  • Ikke lag flere “mapper” eller ledd i URL-en enn nødvendig.
  • Bruk heller bindestrek enn understrek mellom ord.
  • Bruk samme oppsett for URL-strukturen på hele nettstedet.

Se gjerne Googles retningslinjer for god URL-struktur her.