FAGBLOGG

Google ruller ut kontinuerlig scroll

Facebook, Instagram, Linkedin og TikTok. Alle disse er kun noen av de sosiale medieplattformene som har omfavnet konseptet om kontinuerlig scrolling. Vi har alle vært der minst én gang; å bli sittende og scrolle gjennom innhold på en av disse plattformene. Men hva skjer når Google gjør det samme? Hva har dette å si for SEO arbeidet?

Estimert lesetid: 7 minutter

Hva innebærer kontinuerlig scroll?

Kontinuerlig scroll er konseptet som mange sosiale medieplattformer er bygd på. Det innebærer for brukerne at feeden eller nyhetsoppdateringen deres sjeldent eller aldri har et stoppunkt. Man trenger i prinsippet ikke å “refreshe” eller oppdatere for å se mer innhold. Noe som vil si at man kan bli sittende i timesvis og scrolle gjennom innhold.

Konseptet «infinite scroll» ble fremstilt av gründeren Aza Raskin i 2006, og har senere blitt en av de viktigste funksjonene på mange apper og sosiale medier. Målet med funksjonen var å sørge for at mer tid ble brukt på plattformene og appene det ble implementert på. Når Google nå lanserer kontinuerlig scroll innebærer det at man kan scrolle gjennom fire sider med søkeresultater før man må trykke «se mer».

For brukere av Googles søkemotorer på enheter som mobil og tablets vil dette si at det ikke lengre finnes en side 1, 2 eller 3. Den kontinuerlige scrollen ble lansert 14. oktober i år for engelsktalende brukere i USA. Den sørger for at alle søkeresultat finnes på “side 1” uten at man må trykke på “se flere resultater” nederst på siden.

Oppdatering: Fra og med nå i Mai 2022 har også denne funksjonen blitt implementert i Norge for alle mobilbrukere!

 

Hvordan påvirker kontinuerlig scroll SEO arbeidet?

I og med at funksjonen er helt ny, vil det være vanskelig å si sikkert hvordan den påvirker SEO arbeidet. Her har vi kommet med fem punkter som vil kunne være viktige i SEO arbeidet fremover.

 

1. Viktigheten av topprangering

Med en kontinuerlig scroll kan man tenke seg at flere brukere på mobile enheter vil kunne scrolle lengre ned på siden for å finne det de er ute etter. Man kan derfor drøfte hvor viktig det blir med den øverste rangeringen dersom funksjonen stimulerer til å scrolle mer. Det kan også være gode nyheter for små- og mellomstore bedrifter siden forskjellen mellom for eksempel 8. plass og 11. plass vil kunne oppfattes som mindre enn før.

 

2. Metatitler, metabeskrivelser og mobilvennlig innhold

Siden det potensielt vil være mindre forskjell mellom 8. og 11. plass på organiske søkeresultater vil dette kunne peke på at viktigheten av gode og velformulerte metatittler økes. Like etter en god metatittel følger det en fengslende metabeskrivelse som kanskje gir mer informasjon om temaet enn det tidligere kunne ha gjort. Kanskje nummer 6. på søkeresultatet hadde en mer fengende metatittel og beskrivelse enn førsteplassen og dermed fikk klikket? Det kan også tenkes at det bør vektlegges et større fokus enn før mot å sørge for mobilvennlige løsninger og innhold optimalisert for disse enhetene.

 

3. Fordelingen av Click-Through-rate

I dag står førsteplassen av organisk synlighet på Googles søkemotor for 31,73% av CTR. Dermed faller prosentandelen drastisk i tråd med synkende plasseringer. Det kan tenkes at denne kurven vil kunne jevne seg ut da flere kanskje vil scrolle lengre ned på siden for å finne det de er ute etter. Dette er noe som kan undergrave viktigheten av å rangere på førstesiden i søkemotoren.

 

4. Strukturert data og Rich snippets

Du har kanskje søkt etter en oppskrift på Google og funnet veldig mange relevante resultater, men kanskje la du ekstra merke til den med 5 stjerner og 3000+ anmeldelser? Dette er strukturert data eller Rich snippets og kan sørge for å drive mer trafikk til siden din organisk. I og med at viktigheten av rangeringen kan bli underspilt med kontinuerlig scrolling vil kanskje elementer som dette være med på å skille artikkelen nok ut til å drive flere klikk til nettstedet.

 

5. Utydelig skille mellom annonser og organisk innhold

Kontinuerlig scrolling kan føre til at flere brukere kan ha vanskelig for å skille mellom organisk innhold og betalte plasseringer. Dette er fordi annonser vil kunne dukke opp i mellom organiske søkeresultater gjennom hele siden i stedet for kun øverst på siden og nederst på siden. Dette er potensielt gode nyheter for annonsører og ikke minst for Google selv da det blir flere annonseplasser å ta betalt for.

Oppsummering

Det er klart at innføringen av kontinuerlig scrolling på Googles søkemotor for mobilbrukere vil kunne ha en effekt på SEO arbeidet som skal gjøres. Hva denne effekten blir og omfanget av den er derimot vanskelig å forutse. På sosiale medieplattformer har man sett at funksjonen har ført til mer tid brukt på plattformen, noe som er gunstig for de som eier plattformene og annonsørene som tar ut betalte plasseringer. En annen faktor som er viktig å huske er at det kan føre til større konkurranse for de som har en organisk topplassering på søkemotoren da viktigheten av plasseringen kan bli underspilt. Å skrive fengende metatitler, metabeskrivelser, ha kvalitetsinnhold og ikke minst sørge for gode løsninger optimalisert for mobilbruk vil kunne bli enda viktigere enn før.