FAGBLOGG

Slik skriver du metadata for SEO

Ønsker du å øke nettsidens synlighet i søkemotorer? Da er metadata en faktor å ta stilling til. Lær hvordan du etter best practices kan skrive metadata for å rangere høyere i søkemotoren, og engasjere potensielle kunder til å klikke seg inn på siden din!

Estimert lesetid: 2 minutter

Men først, hva er metadata?

Definisjonen på metadata er data som sier noe om en annen data. Som for eksempel informasjon om hva en digital fil inneholder. I sammenheng med SEO, så er metadata data som sier noe om hva en nettside inneholder. Dette er data du redigerer inne i CMS-et til nettsiden, også blir det synlig som klikkbar tekst i søkemotorer som Google. Metadata er ikke synlig som vanlig innhold på siden, men ligger i nettsidens kildekode og er tilgjengelig for søkemotorer.

Hva er metadata innenfor SEO?

For å lokke potensielle kunder inn på nettsiden din etter at de har gjort et søk i Google, fungerer metadata som agn. Metadata er førsteinntrykket du får av en nettside, og det er derfor avgjørende at denne teksten er appellerende å trykke på. Denne teksten skal være informativ, og gi en kort forklaring på hva siden handler om.

Her er et bilde av et eksempel på metadata:

Hvorfor er metadata viktig for SEO?

Metadata er viktig for SEO fordi det påvirker hvordan en nettside vises i søkeresultatene. En godt formulert metatittel og -beskrivelse kan for eksempel øke klikkfrekvensen (CTR), ved å gi brukerne en klar og tiltalende forhåndsvisning av hva siden inneholder. Det hjelper også søkemotorer å bedømme relevansen og konteksten til innholdet ditt, noe som kan forbedre sidens rangering.

Hva består metadata av?

Metadata består i hovedsak av en metatittel og en metabeskrivelse.

 

  • Metatittel
    En metatittel er den klikkbare blå tekstlinjen som kommer opp i søkeresultatet. Denne tittelen skal være kort, relevant og inneholde det viktigste søkeordet/ nøkkelordet. Samtidig som den skal være fristende, sånn at leseren ønsker å trykke på den. Denne tittelen bør ikke være lengre enn 60 tegn.

    Les mer om metatittel her.  
  • Metabeskrivelse
    Metabeskrivelsen er teksten som ligger rett under den klikkbare blå metatittelen. Dette er en litt mer utdypende beskrivelse av sidens innhold, og her kan du gi mer informasjon og friste leseren enda mer til å trykke. Selv om denne teksten ikke direkte påvirker rangeringen, så er den viktig for å gi mer informasjon om og friste leseren. Denne beskrivelsen bør ikke være lengre enn 160 tegn.

    Les mer om metabeskrivelse her.

5 tips til hvordan du kan skrive metadata for SEO:

  • Vær nøyaktig og relevant: Sørg for at metadataen reflekterer innholdet på siden.

  • Bruk nøkkelord strategisk: Inkluder relevante nøkkelord, men unngå overdreven bruk.

  • Hold det kort og engasjerende: Metatitler bør være under 60 tegn, og metabeskrivelser under 160 tegn for å unngå at de blir kuttet i søkeresultatene.

  • Optimaliser for brukeropplevelse: Skriv på en måte som tiltrekker og engasjerer leseren.
  • Oppdater regelmessig: Hold metadata oppdatert for å reflektere eventuelle endringer i innholdet eller forbedre SEO-ytelsen.
Melanie B. Jørgensen

Innholdsspesialist | SEO

melanie@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">