Metabeskrivelse

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er en del av metateksten og ligger under metatittelen som vises i søkeresultatet på Google eller Bing. Metabeskrivelsen skal fortelle hva innholdet på nettsiden handler om.

Hva er en metabeskrivelse?

Metabeskrivelsen er teksten som ligger under metatittelen i søkeresultetet og har i oppgave å fortelle kort og enkelt hva du kan forvente å finne på nettsiden. Metabeskrivelsen fungerer som en selgende tekst som gir informasjon om hvorfor søkeren skal trykke seg inn på linken til nettsiden. Denne teksten er ikke synlig på selve nettsiden, men i søkeresultatet til søkemotoren.

Hvor viktig er metabeskrivelser for organisk synlighet?

Metabeskrivelser er viktige for å lede riktig type potensielle kunder inn på nettsiden, men de er også viktige for den organiske synligheten til nettsiden. Det er derfor viktig å inkludere søkeordet som siden ønsker å rangere på i teksten, og gjøre teksten både beskrivende og selgende nok for å få trafikk inn. Metabeskrivelsen forteller søkemotoren hva siden handler om, og er i likhet med resten av innholdet på siden viktig for den organiske synligheten. 

Eksempel på en god metabeskrivelse

Søkeord: SEO-tjenester
Metabeskrivelse: Vi hjelper din bedrift med å øke synligheten på det ubetalte søket med tekniske og strategiske SEO-tjenester! Les mer og ta kontakt med oss her!


Oppsummering

Metabeskrivelsen ligger under metatittelen i søkeresultatet og skal kort oppsummere hvilken side søkeren kommer til, og hva slags informasjon søkeren kan finne der. På denne måten kan du treffe mer målrettet mot de som faktisk er potensielle kunder. 

 


 

Ofte stilte spørsmål

Hvor lang kan en metabeskrivelse være?
Google eller Bing har ikke gitt en max lengde, men det er anbefalt å ikke ha en lengre metabeskrivelse enn 155 tegn. Om teksten er lengre vil den bli kuttet på grunn av plassen. 

Hvordan skrive en bra metabeskrivelse?
Inkludér søkeordet siden skal rangere på i teksten.
Ikke overstig 155 tegn.
Få frem det viktigste av innholdet på siden.
Fortell brukerne hvorfor de skal klikke på din link.
Lag unike metatitler til hver av sidene på nettsiden.

Relaterte ord