Metatittel

For å lokke potensielle kunder inn på nettsiden din etter at de har gjort et søk i Google eller Bing, fungerer metatitler og metabeskrivelser som agn. Det er derfor viktig at metatekstene er tydelige og beskrivende, og gjør at søkeren får lyst til å lese mer og trykke seg inn på siden.

Hva er en metatittel? 

En metatittel er den blå tekstlinken som kommer opp i Google-resultatet etter at noen har gjort et søk. Metatittelen legges inn i CMS-et på nettstedet og skal bidra til at søkeren skal ville trykke seg inn på siden. Tittelen skal være kort, men gi nok informasjon til at søkeren skjønner hva som er på siden. 

Hvor viktig er metatitler for organisk synlighet?

Søkemotorene bruker metatittelen for å forstå hva siden handler om, og er derfor et element som må være på plass for å sikre god organisk synlighet. Metatittelen alene var viktigere før, men spiller i dag en viktig rolle sammen med resten av innholdet på siden. 

Eksempel på en god metatittel 

Søkeord:  Digitalbyrå Oslo
Metatittel: Digitalbyrå i Oslo – Annonsering & SEO | Solid Media


Oppsummering

En metatittel er tittelen på nettsiden slik den dukker opp i søkeresultatet i en søkemotor som Google og Bing. Det er viktig at metatittelen er kort og beskrivende, samt at den er fristende å trykke på. Det er også viktig at den inneholder søkeordet som nettsiden ønsker å rangere på tidlig i tittelen og navnet til bedriften. 

 


 

Ofte stilte spørsmål 

Hvor lang kan en metatittel være?
Google har ikke gitt en maxlengde på metatittelen, men det er anbefalt å ha max 60 tegn. Dette er fordi teksten som regel blir kuttet bort om den er lengre. 

Hvordan skrive en god metatittel?
Inkluder søkeordet siden skal rangere på tidlig i metatittelen.
Inkluder bedriftnavnet.
Hold teksten kort og få frem det viktigste.
Gjør teksten fristende å trykke på for søkeren.
Lag unike metatitler for alle sidene.