Alt-tekst

ALT-tekst er også kjent som alternativ bildetekst, ALT-attributter, ALT-beskrivelser osv. Det er teknisk sett en del av HTML-koden som beskriver utseendet eller funksjonen til et bilde på en nettside.

Søkemotoroptimalisering handler om å optimere innholdet på nettsteder, også bildene. Hvordan kan bildene gjøres mer brukervennlige og til og med bidra til høyere rangeringer fra Google? Det skjer ved god bruk av alternativ bildetekst, ofte kalt ALT-tekst!

Hva er ALT-tekst?

ALT-tekst er også kjent som alternativ bildetekst, ALT-attributter, ALT-beskrivelser osv. Det er teknisk sett en del av HTML-koden som beskriver utseendet eller funksjonen til et bilde på en nettside. Alternativ bildetekst skal kun ligge i koden, og er ikke det samme som vanlig bildetekst som ofte vises i aviser.

Alternativ bildetekst legges som oftest til på redigeringsplattformen til siden, og den forklarer hva bildet handler om. Dette er hovedsakelig et verktøy for å øke funksjonaliteten til nettsteder for svaksynte brukere eller de som har skrudd av bildevisning på nett. ALT-tekst leses nemlig av skjermlesere. Det øker tilgjengeligheten til nettet og bidrar til å skape maksimal universell utforming.

Alle bilder som er en del av siden skal ha en ALT-attributt, altså skal det være et felt i koden som er dedikert til ALT-tekst. Men det er ikke alle typer bilder hvor det burde skrives noe der. Om bildet kun er dekorativt som en del av en meny eller det grafiske designet på siden bør ALT-teksten være tom. Elementet skal ligge i koden, men det skal være tomt etter “alt=»»“.

Hvorfor er ALT-tekst viktig for SEO?

Bruken av alternativ bildetekst gjør ikke bare innholdet på siden mer tilgjengelig for svaksynte. Søkemotorene bruker også ALT-teksten som en faktor for å forstå hva som er avbildet på siden. Google blir bedre og bedre på å tolke hva innhold på en side betyr, men søkemotoren(e) leser i større grad tekst enn bilde. ALT-tekst regnes derfor som en del av On-Page SEO, optimeringene du gjør på nettstedet ditt.

Ved å lese bilder lettere vil Google også enklere kunne matche bilder til et relevant søk, noe som vil si at bilder med ALT-tekst kan bidra til flere relevante visninger av din side. Det er ikke en absolutt sannhet, men sikkert nok til at det ikke er noen grunn til å utsette bruken av alternativ bildetekst!

Hvordan skrive ALT-tekst?

Det finnes ulike retningslinjer for produksjonen av alternativ bildetekst for at de skal leses best mulig av brukere og Google. Vi går gjennom noen av de viktigste her:

  • Beskriv bildets motiv tydelig: Når man skriver ALT-tekst til et dekorativt bilde er det viktig å beskrive utseendet til bildet så tydelig som mulig. Bruk konkrete beskrivelser til hva man ser på bildet.
  • Kort og konsist er bra: Hold beskrivelsen så kort som mulig. Ikke bruk over 100 tegn. Det gjør bildets budskap tydeligere.
  • Ikke bruk det som en anledning til å “keyword stuffe”: Det er selvfølgelig lurt å bruke relevante søkefraser i bildebeskrivelsen, men gjør det på en naturlig måte. Ikke stapp den full med nøkkelord for å få inn flest mulig relevante fraser.
  • Om det er en link, beskriv målet med linken nøye, ikke utseendet på bildet: Om bildet er hovedelementet i en link til en annen URL så er det viktig at ALT-teksten speiler dette. Det er også viktig at beskrivelsen om linken er så konkret som mulig. Ikke bare hvilket nettsted den linker til, men hva den spesifikke siden handler om.
  • Beskriv det viktigste først: Som i en nyhetsartikkel eller pressemelding er det viktig å få med den viktigste delen av beskrivelsen først.
  • Husk å beskriv hva slags type bilde det er: Siden den alternative bildeteksten er et hjelpemiddel for folk som bruker skjermleser vil det være svært nyttig å inkludere hva slags type bilde det er. Er det en grafisk illustrasjon, en tegning eller et fotografi? Husk likevel å legge sånn informasjon sist. Motivet til bildet er det viktigste.

Oppsummering

ALT-tekst er viktig for å gjøre siden mer brukervennlig for svaksynte og folk som bruker skjermleser i tillegg til at det er et SEO-element som kan bidra til bedre rangeringer på Google. Ved å skrive konkrete og godt beskrivende alternative bildetekster vil både skjermlesere og Googles crawlere lese og forstå siden bedre. Derfor er det ingen grunn til å ikke bruke ALT-tekst aktivt.