Branding

Visste du at branding, profilering og merkevarebygging i bunn og grunn er det samme? På norsk er branding kjent som merkevarebygging, og disse begrepene blir ofte forvekslet. Så hva handler egentlig branding om, og hvorfor er det verdifullt?

Hva er branding?

Branding er hele prosessen med å skape og opprettholde en sterk identitet for bedriften din. Det innebærer å undersøke, utvikle og bygge et unikt merke som utmerker seg i mengden. Mange forbinder nok branding utelukkende med det visuelle som logo og design, men merkevarebygging omfatter så mye mer. Det inkluderer også hvordan merket skal formidle sin “tone of voice” og kommunisere med målgruppen. Hvis du ønsker å vite mer om merkevarebygging, utforsk vår artikkel: “Derfor bør du jobbe med merkevarebygging”.

Hvorfor er branding viktig?

Branding er avgjørende av en enkel grunn – effekten av det. Gjennom branding kan du skille deg ut i et konkurrerende marked og opparbeide en lojal kundebase. Ofte velger forbrukere kjente merkevarer på grunn av den emosjonelle tilknytning og tillit de har til merkenavnet. Sett fra et markedsføringsperspektiv, er målet med branding å opparbeide en plass i hodet til målgruppen, slik at din merkevare blir deres førstevalg i kjøpsprosessen.

Oppsummering

Så kort fortalt, omfatter branding hele prosessen med å bygge en unik og sterk merkevare. Ved å bygge en sterk merkevare vil du skape en bedrift som er kjent, elsket og foretrukket av målgruppen.