Kjøpstrakten
Kjøpstrakten former forbrukerens reise fra bevissthet til kjøp.
Hva er kjøpstrakten?
Kjøpstrakten beskriver kundens reise fra å være ukjent med en bedrift til å bli en betalende kunde. Den deles vanligvis inn i tre deler: toppen av trakten, midten av trakten og bunnen av trakten. På toppen av trakten oppdager kunden et behov, i midten søker de etter løsninger, og ved bunnen tar de en kjøpsbeslutning.
Toppen av kjøpstrakten
Toppen av trakten inkluderer det aller første steget kunden tar i kjøpsprosessen. Her oppdager en kunde at hen har et problem eller et behov som de ønsker å dekke. I denne fasen søker de ny informasjon for å utforske mulige løsninger på problemet. Her har bedrifter en gyllen mulighet til å fange oppmerksomheten til kunden og tiltrekke dem med relevant informasjon.
Midten av kjøpstrakten
I midten av kjøpstrakten har kunden identifisert problemet og søker nå aktivt etter det beste alternativet som kan dekke behovet. Her er det viktig å vise potensielle leads det din bedrift kan tilby.
Bunnen av kjøpstrakten
Bunnen av kjøpstrakten refererer til når et lead har nådd det siste stadiet i kjøpsprosessen. I dette stadiet har kunden nå blitt det vi kaller et varmt lead, og er klar for å ta en kjøpsbeslutning. Dette er et avgjørende øyeblikk hvor bedriften har en unik mulighet til å påvirke kunden til å fullføre et salg.
For mer info om en markedsstrategi som arbeider ut fra kjøpstrakten, les inbound marketing guiden vår her: