Leadsgenerering

Leadsgenerering

Som moderne markedsførerer i en digital sfære finnes det svært mange verktøy for deg å anvende – forståelse av leadsgenerering kan hjelpe deg med å møte etterspørsel og sørge for konverteringer.

Hva er leadgenerering?

Leadsgenerering innebærer å få potensielle kunder interessert i dine tjenester/produkter ved å gradvis geleide de gjennom en såkalt “funnel” eller salgstrakt for å sørge for at de blir betalende kunder. I et digitalt landskap med liten tid til å påvirke potensielle kunder kan moderne leadgenerering se slik ut:

  • Skreddersydd markedsføring med et personlig budskap
  • Konsekvent budskap over flere kanaler
  • Fokus på opplæring av kunden om dine tjenester
  • Tilrettelegge for et betydningsfullt forhold mellom bedrift og kunde 

Når det er snakk om kvaliteten på leads som kommer inn skiller vi som regel mellom “Markedskvalifiserte leads” og “Salgskvalifiserte leads.” Les mer om leads her!

 

Fordeler ved leadsgenerering:

  • Innholdsmarkedsføring. 85% av B2B markedsførerer sier at leadsgenerering er deres viktigste markedsføringsmål knyttet til innholdsmarkedsføring. (Ring Lead, 2017)
  • Omsetning. Ved å bygge en solid strategi knyttet til leadsgenerering vil man kunne konvertere potensielle kunder til betalende kunder.
  • Relevanse av innhold. Ved å treffe potensielle kunder med relevant innhold til deres kontekst og posisjonering i salgstrakten vil man kunne høste gevinster som økt konverteringsrate.

 

Ulemper ved leadsgenerering:

  • Engasjement. En solid strategi knyttet til leadsgenerering er avhengig av et sterkt samarbeid mellom avdelingene. Hvis man ikke er engasjert i prosjektet på tvers av avdelinger kan strategien knyttet til leadsgenering mislykkes.
  • Definisjoner. Å definere viktige KPIer som ROI kan være vanskelig. Skal man kun se på den økte omsetningen fra nye kunder, eller skal man inkludere kundeservice og dermed mersalg fra eksisterende kunder?
  • Konverteringer. Selv store mengder leads av høy kvalitet kan ikke sørge for en jevn økning i omsetning dersom tjenestene/ produktene dine ikke dekker behovene til kundene.

 


 

Ofte stilte spørsmål:

Hva er noen eksempler på leadgenerering?
E-post-kampanjer, innholdsmarkedsføring, markedsføring med et personlig preg eller live events. 

Hvem trenger å generere leads?
Både B2C og B2B trenger leadsgenerering for å identifisere potensielle kunder og konvertere disse til betalende kunder. For B2B vil leadsgenerering hjelpe med å treffe et mindre publikum og forvalte lengre salgstrakter. Leadgenerering hjelper med å bygge merkevarelojalitet og dyrke emosjonelle forhold til kundene.

Hvorfor er leads viktig?
Leadsgenerering er med på å bygge tillit, synlighet og ikke minst troverdighet – spesielt mot de som er interessert i dine produkter/tjenester. De hjelper også med å skape trafikk av høy kvalitet som man senere kan konvertere til salg.

Relaterte ord