PPC

PPC er en effektiv metode innen annonsering, som gjør at en raskt kan oppnå salg eller kunder. Men hvordan fungerer det egentlig?

Hva er PPC?

PPC står for Pay-Per-Click, som på norsk betyr betaling per klikk. Det er en metode brukt innen digital annonsering, der annonsører betaler hver gang noen klikker på søkeannonsene deres. Disse annonsene vises ofte i resultatene på en søkemotor, slik som Google, men benyttes også på sosiale medieplattformer.

Hvordan fungerer PPC?

Pay-per-click fungerer ved at annonsører byr på spesifikke søkeord eller fraser, gjennom f.eks Google Ads. Når en bruker søker på et av disse ordene, vil deres annonser blir synlig øverst i søkeresultatet (SERPen). 

Forestill deg at du vil kjøpe blomster, mer spesifikt kanskje roser. Du skriver dette inn på Google og søker. De annonsene som dukker opp øverst i resultatet er mest sannsynlig PPC-kampanjer. Hvis du velger å trykke deg inn på en av disse annonsene, må de som har kjøpt søkeordene betale for at du klikket på den.

Hvorfor benytte PPC?

Som nevnt tidligere er PPC en effektiv metode for virksomheter som ønsker å øke salg eller nye kunder. Ved å bruke PPC kan du samle data rundt søkefrasene, som gir deg verdifull innsikt i bransjen. Dette kan du utnytte for å tiltrekke potensielle kunder som kan gjøres om til lojale kunder. Men husk at pay-per-click kan bli dyrt i lengden, ettersom du betaler for hvert eneste klikk. 

Hvis du ønsker å oppnå vellykket PPC annonsering, bør du tenke på: 

  • Intensjon/hensikt bak kampanjen din
  • Søkevolum for søkefrasene
  • Budsjettet ditt for annonsering
  • Kvalitet på både søkefrasne og landingssidene

Oppsummering

PPC er en metode for annonsering, som er svært effektiv for å oppnå slag. På norsk betyr det betaling per klikk, som vil si at annonsøren må betale hver gang noen trykker på deres annonse.