B2B nettbutikk

B2B er en velkjent forkortelse de aller fleste har hørt om, men som ikke nødvendigvis alle har fått definert. For hva er egentlig en B2B nettbutikk? Vi forklarer!

Hva er en B2B nettbutikk?

En B2B nettbutikk (Business-to-Business nettbutikk) er en nettside der en bedrift tilbyr produkter eller tjenester til andre bedrifter. Istedenfor å rette seg mot privatkunder (B2C), er det bedriftskunder som er målgruppen til B2B nettbutikker.

Hva kjennetegner en B2B nettbutikk?

Det finnes mange ulike B2B nettbutikker, der noen selger spesifikke tjenester og produkter, mens andre har tilrettelagt en plattform der bedrifter fra ulike bransjer kan kjøpe og selge varer. B2B nettbutikker har ofte helt andre funksjoner enn nettbutikker som er for forbrukere flest. Avhengig av bransje og hva butikken tilbyr, kan det være ting som: 

  • Muligheter for abonnement og rabatter
  • Integrering til systemer
  • Skreddersydde løsninger basert på kundens behov

Hva skiller B2B nettbutikk fra B2C nettbutikk?

I en B2B nettbutikk er det ofte større kvantiteter, mer spesifikke produktkategorier og har i større grad komplekse og lengre forretningsprosesser. Som en B2B nettbutikk kan du tilby andre priser basert på mengde og tilpasning for ulike kunder. 

B2C nettbutikker derimot, har lavere kjøpsvolum per kunde og har vanligvis en bredere målgruppe. Priser og vilkår er mer standardiserte og det er mindre rom for individuell tilpasning.

Oppsummering

En B2B nettbutikk effektiviserer kjøpsprosessen og legger til rette for en smidig handel mellom bedrifter. Det finnes i de aller fleste bransjer, og er ikke bare et stort bidrag til vekst, men helt essensielt for bedrifter i den digitale forretningsverdenen.