CRM

Når du jobber i en bedrift som har kunder er det ekstremt viktig å holde styr på kundekontakten slik at prosessene for eksisterende og potensielle kunder blir problemfri. Det kan et godt CRM system hjelpe deg med.

Hva er definisjonen på CRM?

CRM står for Customer relationship management. Fokus på CRM handler om at bedriften fokuserer på kontakt og relasjonsbygging med nye og eksisterende kunder, samt leverandører og andre involverte i forretningen.

Man kan både snakke om CRM som en strategi for bedriften, som tekniske systemer og som en prosess for å bygge og bevare relasjon med kunder.

CRM system i bygging av relasjoner

Et CRM system er et digitalt verktøy som logger kundekontakt og informasjon bedriften din henter knyttet til de ulike kundene dine. Systemet kategoriserer også all informasjonen slik at det blir lett å hente frem hva som har blitt gjort og kommunisert tidligere. På den måten hjelper CRM systemer deg med å holde oversikt over ulike kunder og leverandører, og interaksjonen din med kundene flyter bedre. Med topp kundekommunikasjon vil du også øke kundetilfredshet og potensielle kunder har større sjanse for å gjøre kjøp hos deg.

Oppsummering

CRM står for Costumer Relationship Management og handler om metoder og verktøy som effektiviserer kundekontakt og gjør det lettere for deg å skape gode kunderelasjoner. Dette kan på sikt øke salg og kundetilfredshet.


Ofte stilte spørsmål

Hva er definisjonen på CRM?

Definisjonen på CRM er Costumer relationship management. Det innebærer strategier for å øke kvaliteten på kundekontakten og bygge relasjoner, tekniske systemer som logger og kategoriserer kundekontakt og prosesser internt i bedriften for å sikre sømløs kundekontakt.

Hva er et CRM system?

Et CRM system er digitale systemer som logger all kundekontakt og kundeinformasjon. Ved å ha en digital oversikt over all informasjon knyttet til en kunde vil du ha kontroll på all tidligere kontakt og avtalepunkter, noe som gjør kundekontakten enklere.