Noindex-tag

Har du hørt om noindex-tagen, men er usikker eller redd for å bruke den? Her forklarer vi hvordan taggen fungerer og når du bør bruke den.

Hva er noindex?

Google og Bing indekserer (legger inn i sitt bibliotek/register) stort sett nettsider som de vil, men noindex-taggen er en av de kraftigste verktøyene vi har for å fortelle søkemotorene om våre ønsker for hva som skal indekseres. 

Ved å legge inn noindex-taggen i koden på en nettside kan vi altså fortelle Google og Bing at vi ønsker at nettsiden ikke skal være med i indekseringen. Dette vil gjøre at nettsiden ikke vil være mulig å finne i organisk søk.

Når bør noindex brukes?

Det kan være mange grunner til at man ikke ønsker at en nettside skal være synlige i det organiske søket. For eksempel kan det være fordi man har nettsider med innhold som konkurrerer mot hverandre eller autogenererte kategorisider og liknende. 

Det er viktig å være litt forsiktig med å legge inn noindex på for mange sider samtidig, spesielt hvis du allerede har litt tynt med innhold fra før av. Gjør en god innholdsanalyse slik at du ser hvilke sider som virkelig konkurrerer mot hverandre eller absolutt ikke trenger å vises i organisk søk.

Hvordan legge inn noindex-tag?

Mange CMS-er (publiseringsverktøy) har innebygget funksjon for å legge inn noindex. Da står det noe sånt som “Skjul siden fra søkemotorene” eller “Forhindre søkemotorene å finne siden”. Hvis du ikke finner denne funksjonen kan du se om det er mulig å legge inn egen kode i <head>-feltet på den aktuelle nettsiden. I så fall legger du inn denne kodesnutten:


<meta name="robots" content="noindex">

 


 

Ofte stilte spørsmål:


Hva er noindex?
Noindex er en meta-kode som legges inn på nettsider man vil fjerne fra organisk søk.

Hvordan legge inn noindex?
Mange CMS-er har innebygde funksjoner for dette. Man kan også legge inn en kode manuelt i <head>-feltet på den aktuelle nettsiden.