Søkeord

Det er mange faktorer som må på plass for å være synlig på internett, og søkeord er en avgjørende del av dette puslespillet. Søkeord er et begrep du absolutt ikke har råd til å overse! Her forklarer vi hva søkeord er og hvilken betydning det har

Hva er et søkeord?

Søkeord er ord som brukes når vi søker på internett. Søkeordet er altså det ordet vi ønsker at søkemotoren – eksempelvis Google – skal gi oss svar på! De ulike søkemotorene bruker søkeordet til å komme med relevante forslag og informasjon tilbake til den som søker. 

Du vet når du Googler “joggesko” og det kommer opp utallige typer joggesko? I dette tilfellet er “joggesko” søkeordet, og Google gir deg svar på spørsmålet ditt ved å komme med flere forslag til joggesko.

 

Søkeord i sammenheng med nettside

Søkemotorene har store databaser med full oversikt på hvilke nettsider som inneholder hvilke søkeord. Google bruker avanserte algoritmer for å skjønne konteksten i ordet du søker på, og rangerer søkeresultatene basert på det den antar er relevant til søket ditt. 

Men det er ikke så enkelt som at din nettside automatisk dukker opp i søkeresultatene, der du kanskje hadde håpet å være synlig. Hvis du selger et stort utvalg joggesko, er det ikke gitt at dine produkter får topprangering. Google har nemlig en egen sjekkliste der den rangerer de nettsidene som har gjort en god jobb høyest på lista, og overser de som har større forbedringspotensial. Og det er konsekvensen av å ikke ha lagt ned en god innsats med søkeord, som kan koste deg titalls med kunder.

 

Hvilken betydning har søkeord for SEO?

For å unngå å bli dårlig rangert av Google, er det lurt å finne ut hva folk søker på. Dette gjør vi ved å gjennomføre en søkeordsanalyse som kan fortelle oss hvor ofte et søkeord blir søkt på. Vi finner altså ut etterspørselen av produktet eller tjenesten ved å gjøre en søkeordsanalyse. Det gir deg muligheten til å forstå kundene dine og deres søkeintensjon, i tillegg til å øke synligheten i Google.

De fleste av oss bruker søkemotorer for å finne informasjon, og derfor har det blitt veldig attraktivt å rangere høyt i søkeresultatene. Om vi ser på Norge alene, er det faktisk flere millioner søk som blir gjort daglig. Dette er tall som viser hvor viktig det er å holde styr på søkeord, for å øke trafikk og potensielle kunder til din nettside! 

Alt dette går under SEO-paraplyen. Det er disse prosessene som inngår i søkemotoroptimalisering (SEO), hvor fagspesialister jobber daglig med å rangere så høyt som mulig på søkemotorene.