E-postmarkedsføring
E-post er noe som har vært en del av hverdagen vår over mange år. Det brukes hyppig og sjekkes daglig, noe som er en stor fordel for deg som ønsker å markedsføre.
Hva er e-postmarkedsføring?
Det ligger i ordet; e-postmarkedsføring, eller nyhetsbrev som det også kalles, er e-poster med tilbud, annonser og informasjon i forbindelse med målsettinger og kampanjer en bedrift har. Det er en metode som formidler budskap til kunder og potensielle kunder, ofte med formål om å selge og nå ut til flere.
Hvis du eksempelvis selger skjønnhetsprodukter, og du har salg på alle parfymer, kan e-postmarkedsføring om parfyme-salget være en lønnsom og effektiv måte å booste salget på. Slik får hver og en kunde – samt potensielle kunder – informasjonen de trenger om tilbudet.
Hvordan lykkes med e-postmarkedsføring
For å lykkes med e-postmarkedsføring er det et par viktige ting å ta for seg. Alt fra timing, innhold og hvem som skal få hva er en kabal som bør gå opp før man sender ut første e-post.
Planlegging
For det første bør man ha en utarbeidet plan for hva man kan lage nyhetsbrev basert på, som vanligvis er knyttet opp mot bedriftens markedsplan eller forretningsmodell. Er det et estimert antall nyhetsbrev som skal ut ukentlig? Hvilke kunder er de ulike e-postene relevante for? Planen gir en oversikt på hva slags innhold det er snakk om og hva formålet med e-postene er, til enhver tid.
Innhold
Så snart planen er på plass, er det på tide å dykke dypere i innholdet. Det å lage relevant, tydelig og interessant innhold er kanskje bud nummer én med e-postmarkedsføring. Her kommer det an på hvilken bedrift det er snakk om, men et innhold kan ha som mål å være alt fra inspirerende til informativt og faglig. Husk at det kunden ser i e-posten ofte er førsteinntrykket av bedriften din!
Segmentering og timing
Det å vite hva man skal sende til hvem er lurt å kartlegge for å ikke miste interessen til kundene dine. En kampanje på barneklær er kanskje ikke så aktuelt for menn som ikke har barn, mens et tilbud på herreklær kan være interessant for både menn og kvinner! Dette kommer helt an på funn i segmenteringen – hva slags sivilstatus de har m.m.
Hvilke tidspunkt på dagen er det lurt å sende nyhetsbrev, og hvor ofte skal man sende? Dette er vel så kritisk som segmentering, nettopp for å ikke miste kundens oppmerksomhet og nysgjerrighet.
Her er det nyttig å finne en god balanse. Sender du ut e-poster for ofte, ender det kanskje med at kunden melder seg av nyhetsbrevet ditt. Er det derimot for sjeldent, vil det øke faren for å bli glemt. Et råd er å gjøre litt research og prøv deg frem før du implementerer i planen når og hvor ofte nyhetsbrevene skal sendes ut!
Oppsummering
Vil du vite mer om e-postmarkedsføring og nyhetsbrev? Våre dyktige fagfolk hjelper deg gjerne med råd og veiledning for å lykkes på veien med e-postmarkedsføring.
For mer info om viktigheten av å prioritere e-post, les inbound marketing guiden vår her: