FAGBLOGG

Dette burde du tenke på når du velger digitalbyrå

Vurderer du å benytte deg av et dyktig digitalbyrå, men usikker på hvilket byrå som er riktig for deg? I denne artikkelen forklarer vi hva et digitalbyrå er, hva det gjør og hva du bør tenke på når du skal velge det beste digitalbyrået for din bedrift!

Estimert lesetid: 4 minutter

Hva er et digitalbyrå?

Et digitalbyrå er en virksomhet som tilbyr ulike tjenester innen innholdsproduksjon, design, sosiale medier, digital markedsføring og mye mer. Hensikten med et digitalbyrå er rett og slett å bistå større og små bedrifter innen den digitale verdenen, for å gi dem et større konkurransefortrinn. Byråets størrelse og ekspertise varierer, der noen har spisskompetanse med spesialisering innenfor noen få emner, mens andre har et bredere spekter av digitale tjenester.

Hva gjør et digitalbyrå?

Hva et digitalbyrå gjør, kommer helt an på hvilket byrå det er snakk om. Hvilken bransje byrået opererer i, hvilke tjenester de tilbyr og hvordan kundekontakten praktiseres, er ofte varierende faktorer fra byrå til byrå. Alle digitalbyrå har fellestrekk, og det vi alle gjør er å veilede, gir rådgivning og leverer den avtalte tjenesten eller produktet. Det kommer nok ikke som noen overraskelse at alt av det et digitalbyrå produserer og leverer til bedriftskunder, er digitalt materiale. Altså at det er i sammenheng med å forbedre tilstedeværelsen din online og øke synligheten på nett.

Hvordan velge riktig digitalbyrå?

Det står ikke på mangel av digitalbyråer i Oslo, så her gjelder det å velge riktig. Men hva er det egentlig du bør vektlegge i valget av digitalbyrå? I og med at det finnes så mange forskjellige digitalbyråer der ute, som tilbyr ulike tjenester og ekspertise, er det ingen fasitsvar. Et byrå som kan være riktig match for noen, trenger ikke å være det for deg. Her er noen trinn som kan gjøre det å velge litt enklere:

1. Hva ønsker du å oppnå med hjelp fra digitalbyrå?

 

Hjelpen du får av et digitalbyrå skal være i tråd med dine forretningsmål og behov. Det er derfor en fordel om du på forhånd vet hvilke utfordringer og behov bedriften din har, og hvilke mål og ønsker du har for bedriften i fremtiden. På denne måten blir det enklere for deg å se hvilket byrå som kan passe best, samtidig som at det blir enklere for byrået å føre deg i den retningen du ønsker. Mye av dette kan du finne ut sammen med byrået også, da en stor del av jobben vår går ut på å avdekke bedriftens status i dag for å se hva som kan forbedres.

2. Har det aktuelle byrået kompetansen og erfaringen du trenger?

Det neste trinnet du bør tenke på er om ekspertisen byrået sitter med er relevant for dine behov. Det kan være lurt å se hvilke prosjekter byrået har jobbet med tidligere. Har de jobbet med kunder i samme bransje som du opererer i, eller utført lignende prosjekter? Forsikre deg om at byrået har kompetansen som trengs innenfor det du trenger hjelp med. Dette kan være alt fra sosiale medier, design, SEO, strategi og mye mer.

3. Fremstår digitalbyrået som profesjonelle og troverdige?

Førsteinntrykk har mye å si, og her kommer du langt med å snoke rundt på byråets nettside. Hvordan ser nettsiden ut? Er det enkelt å navigere seg rundt, har den et oversiktlig oppsett og finner du informasjonen du trenger? Er det noe et digitalbyrå bør ha fått til, så er det helt klart en god nettside! På samme måte som når dine kunder titter rundt på din nettside eller besøker butikken din, er det like viktig at du som potensiell kunde i denne situasjonen får en positiv opplevelse. På byråets digitale plattform skal du finne det du leter etter, og du bør sitte igjen med et inntrykk av hva de kan gi deg av verdi.

4. Hvilke arbeidsmetoder og fremgangsmåter bruker byrået?

Dersom digitalbyrået involverer deg i tilnærmingen og strategien de bruker, må du se på dette som et godt tegn. Det viser at de er engasjerte og genuint interessert i å se din bedrift lykkes i prosjektet dere skal sette i gang med. Dersom de ikke tilbyr dette selv, be gjerne om å få en tydelig strategi, målbare KPI-er og en god plan for evalueringer.

5. Hvilket digitalbyrå kan møte ditt budsjett?

Det å kjøpe tjenester av et digitalbyrå er ikke tilsynelatende billig, men med tanke på verdien bedriften din får ut av det, så får du det du betaler for pluss litt til! Det skal lønne seg å være kunde av et digitalbyrå, og selv om prisene kan virke overveldende med det første, så er det ofte over tid at gevinsten først kommer. Vår erfaring er at kundene tjener inn igjen kostnadene for tjenestene – og vel så det!

6. Hvordan er kjemien mellom deg og kontaktpersonen i digitalbyrået?

Hvordan du og kontaktpersonen i digitalbyrået kommuniserer har alt å si for at samarbeidet skal fungere. Det er også ofte da resultatene kommer, når dere begge er engasjerte og tar del i prosessen. Du skal føle deg komfortabel med digitalbyråets representanter, og være sikker på at dere forstår hverandre godt.

7. Sørg for å få til en tydelig og god kontrakt

Det anbefales å ha en tydelig og solid avtale som definerer forventninger, leveranser, tidsbruk og økonomiske aspekter. På denne måten kan begge parter gå inn i et spennende samarbeid med senkede skuldre!

Hva er forskjellen mellom et fullservice digitalbyrå og et digitalbyrå med spesialisering (SEO/Ads)?

Et fullservice digitalbyrå tilbyr flere tjenester som dekker alt innenfor digital markedsføring. Istedenfor å jobbe i dybden basert på færre tjenester, har et fullservice digitalbyrå heller fokus på et bredere utvalg av digitale tjenester. De kan likevel ha dybdekompetanse innenfor flere av områdene, men de er ikke nødvendigvis spesialister på hvert enkelt fagfelt. Et typisk fullservice digitalbyrå kan kalles markedsføringsbyrå eller mediebyrå.

Et digitalbyrå med spesialisering er eksperter på sitt spesifikke fagområde – som SEO og annonsering – og har dypere kunnskap og erfaring om dette. For eksempel hvis SEO er en dominerende del av ekspertisen, kan det kalles et SEO-byrå. Digitalbyrå med spesialisering tiltrekker seg ofte kunder med et eller flere spesifikke behov, fremfor kunder som trenger en helhetlig fiks. I motsetning til omfattende og skreddersydde løsninger som inkluderer mange tjenester, kan digitalbyrå med spesialisering tilby en mer konkurransedyktig pris innenfor de spesifikke fokusområdene.

Det er uansett slik at begge typer byråer har sine styrker – helt avhengig av din bedrifts behov og forutsetninger. Gjør deg en grundig vurdering før du velger, og husk at en henvendelse er helt uforpliktende. Lykke til!