Digital kommunikasjon

Digital kommunikasjon er et bredt emne innen markedsføring, og er kort sagt den måten vi kommuniserer med kundene våre på i den digitale verden.

Hva er digital kommunikasjon?

Digital kommunikasjon er akkurat som det høres ut som – nemlig kommunikasjon via digitale flater. Dette kan være plattformer som nettsider, søkemotorer, e-post, sosiale medier og mye annet. I forbindelse med markedsføring bruker vi digital kommunikasjon til å formidle, promotere og/eller engasjere målgruppen. 

Et eksempel på digital kommunikasjon: En skjønnhetssalong ønsker å markedsføre sitt nyeste produkt. De lager innhold om produktet – bilder eller video samt tekst – som skal publiseres på Instagram for å nå ut til sitt publikum.

Fordeler og ulemper med digital kommunikasjon

Vi mener at det er flere fordeler enn ulemper med digital kommunikasjon, så la oss se på de mest sentrale fordelene:

  • Større rekkevidde: Ved å bruke digital kommunikasjon får du muligheten til å nå ut på et globalt nivå.
  • Målrettet markedsføring: Digitale plattformer muliggjør nøyaktig målretting av annonser og kampanjer basert på demografiske data, atferd og preferanser til den valgte målgruppen.
  • Interaktivt: Målgruppen kan engasjere seg direkte gjennom kommentarer, delinger og tilbakemeldinger, noe som skaper et mer interaktivt forhold mellom bedrifter og kunder.
  • Målbare resultater: Analyseverktøy som for eksempel Google Analytics og Facebook gir detaljert innsikt i antall visninger, klikk, konverteringer og andre nøkkeltall.
  • Lavere kostnader: Digital markedsføring er ofte mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Ved å kommunisere digitalt kan du komme unna med flere gratis publiseringer og promoteringer – i tillegg til rekkevidden du kan få på internett – gjør at det totalt sett blir mindre utgifter. 

Ulemper med digital kommunikasjon:

  • For mye informasjon på ett sted: Det er fort gjort å gå i fella der du rett og slett har for mye informasjon. Her gjelder det å fremheve det viktigste og å skille seg ut, slik at leserne oppfatter hva som er relevant.
  • Personvernhensyn: Bruk av personlige data kan være motstridende med personvern. Dette med personvern er foreløpig litt mer uklart digitalt enn det er fysisk. Les også: Google faser ut cookies.
  • Økt sårbarhet for omdømme: Negative anmeldelser på digitale plattformer sprer seg som ild i tørt gress. Kundeanmeldelser er noe av det første de fleste av oss sjekker (før kjøpsavgjørelse), dermed kan det påvirke omdømmet til en bedrift negativt.
  • Overeksponering: Digital kommunikasjon i altfor store mengder kan føre til at målgruppen blir mettet og mindre mottakelig for innholdet ditt. Sørg for å ha en god plan på utsendelse av innhold!

 

Vi hjelper deg med kommunikasjonen!
Er du usikker på hvilke kanaler som er best å bruke for deg, eller hva slags innhold du skal lage? Våre eksperter hjelper ulike bedriftskunder med dette daglig, og ønsker deg varmt velkommen til en kaffeprat om dette!

Ønsker du å vite hvordan vi jobber med SEO i praksis? Vi har skrevet en detaljert SEO guide om arbeidsmetodikken vår