
Komplett Søkemotoroptimalisering (SEO) Guide
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering er rett og slett metoder og tiltak du gjør for å øke ditt nettsteds synlighet i søkeresultatet på Google og andre søkemotorer. Begrepet kortes gjerne ned til SEO (Search engine optimization). Det organiske søket er de resultatene som ligger under de betalte annonsene, og hvis du har god synlighet høyt oppe i søkeresultatet vil du få gratis trafikk inn på nettstedet ditt.
Når du jobber med søkemotoroptimalisering jobber du med å kvalitetssikre siden din, både slik at søkemotorene ser verdien av det du tilbyr, og minst like viktig, for at potensielle kunder skal finne det de leter etter og ende opp med å legge igjen penger hos deg!
On-page, off-page og teknisk SEO
Arbeidet med SEO er komplisert og veldig sammensatt. Du må både jobbe med sidens oppbygging, brukervennligheten, hvordan den scannes av søkemotorene, du trenger kvalitetsinnhold og du bør vise at siden din er anerkjent ellers på internett. Siden arbeidet er så omfattende deles søkemotoroptimalisering inn i flere deler. De tre grunnleggende delene er on-page SEO som innebærer synlige elementer på nettstedet, off-page SEO som handler om lenker og autoritet utad på nettet og teknisk SEO som er de “usynlige”, tekniske aspektene ved nettstedet ditt. Vi har tatt et dypdykk inn i hver kategori her:
Slik lykkes du med søkemotoroptimalisering!
Som sagt så kan det være overveldende å begi seg ut på arbeid med søkemotoroptimalisering. Det er mye å huske på på en gang, og det kan være vanskelig å vite hvor du bør begynne. Derfor gir vi deg våre 5 beste tips å ha i bakhodet (egentlig helt i front) når du begynner med søkemotoroptimalisering!
Grundig kartlegging
En viktig forutsetning for å kunne jobbe effektivt med søkemotoroptimalisering er å ha god kontroll over bransjen og fagfeltet du opererer i! Du må ha oversikt over hvem målgruppene dine er, du må gjøre deg opp tanker om hva tjenestene og produktene du tilbyr faktisk innebærer og du må vite litt om hva dine konkurrenter gjør.
Du bør gjøre gode analyser i begynnelsen av arbeidet ditt. Gjennom gode konkurrentanalyser finner du ut hvordan konkurransebildet ditt ser ut. Hvis konkurrentene dine har innhold rundt ting du også tilbyr, hvorfor ikke utfordre dem på dette ved å lage godt innhold på dette selv? Vi gjennomfører grundige konkurrentanalyser for våre kunder.
I tillegg til konkurrentene bør du ha god oversikt over hva de potensielle kundene dine faktisk søker etter. Hvis du lager innhold som ingen søker etter spiller det ingen rolle om det vises høyt oppe i søkeresultatet på Google, det er jo ingen som etterspør det. Gjør grundige søkeordsanalyser og finn ut hva brukere søker på og hvordan de ordlegger seg. Ved å bruke tid på kartlegging finner du også ut hva slags type innhold som knyttes til tjenestene dine. Bør du skrive blogginnlegg, eller ha tydelige tjenestesider?
Viktigheten av å få ting gjort
Vi i Solid Media opplever viktigheten av å få implementert faktiske endringer hver dag! Det er vel og bra med gode analyser, men med mindre du får gjort endringer eller laget mer innhold basert på analysene er du like langt. De grepene du gjør skal absolutt ha mål og mening, men det er bedre at optimaliseringer blir gjort enn at du venter og venter fordi det må være perfekt. Innen søkemotoroptimalisering kan man ikke si med 100% sikkerhet at et tiltak vil øke synligheten med X antall plasser i søkeresultatet. Derfor er det viktig å tørre å prøve ulike metoder. Bare sånn finner du ut hva som fungerer!
Innholdsproduksjon er gull verdt
Søkemotorene jobber konstant for å vise brukerne sider som møter deres forventninger, og svarer på det de søker etter. Derfor er essensen av søkemotoroptimalisering å vise søkemotorene og brukerne at ditt nettsted og dine spesifikke sider svarer best på de ulike søkene. Å jobbe aktivt med å lage og forbedre innhold er altså kjempeviktig. SEO som fagfelt ser et tydeligere fokus på kvalitetsinnhold. Det er også gunstig å vise utvidet kompetanse på feltet du opererer i. Derfor er det all grunn til å gjøre innholdsproduksjon til en prioritering.
Brukervennlighet
En ting er at vi ønsker at søkemotorene skal vise frem innholdet vårt, og at brukerne skal klikke seg inn på det. Det i seg selv fører ikke til masse salg. Derfor er det viktig å jobbe med brukervennligheten på siden, slik at det er tydelig for potensielle kunder hvordan de skal navigere siden din, helt fra første besøk til siste steg i handlekurven. Det er også viktig at en kunde opplever siden din som god. Det innebærer blant annet god struktur, rask innlasting og et ryddig design.
Husk det store bildet
Når du sitter dypt nede i materien og sitter med tekniske vurderinger, skriver så blekket (figurativt) spruter og tenker strategi er det lett å glemme helheten du jobber for. Det er derfor viktig å sette seg overordnede mål, og huske på dem også når du sitter med pirkearbeidet. Det innholdet du lager og de metatitlene du justerer er ulike tiltak for å nå et større mål.
Hva er viktig å jobbe med innen søkemotoroptimalisering?
Om det ikke var tydelig at søkemotoroptimalisering er et stort fagfelt i starten av denne guiden, så er det i alle fall klart nå! Det er viktig å jobbe med detaljene innenfor on-page, off-page og teknisk SEO, men du må også holde stødig kurs med en klar overordnet strategi. For å gi deg noen potensielle steder å starte har vi samlet noen ting som er spesielt viktig å huske på innenfor hvert SEO-fagfelt.