Salgs-og markedsaktiviteter

Alle tiltak du gjør med intensjon om å selge eller nå ut til en målgruppe, kan kalles for salgs- og markedsaktiviteter.

Hva er salgs- og markedsaktiviteter?

Salgs- og markedsaktiviteter er en del av markedsplanen, og tilsvarer de mer konkrete tiltakene som skal iverksettes for å kommunisere et budskap til ønskelig målgruppe. Aktivitetene kan enten være kontinuerlige og “always on”, eller kortvarige. De kan utføres på en eller flere kanaler, og alt avhenger av aktivitetens overordnede målsetning og hvem man vil nå ut til.

Salgs- og markedsaktiviteter eksempler

For å gjøre det enkelt så har vi ramset opp en liste med ulike salgs- og markedsaktiviteter. Dette er både aktiviteter som henger sammen med inbound og outbound markedsstrategien. Altså både aktiviteter som pushes ut til kunder og som kundene selv søker etter grunnet behovene deres. Det kan være: 

  • Innhold produsert gjennom SEO  
  • Annonser og reklamer i ulike kanaler
  • Kampanjer
  • Innholdsmarkedsføring på sosiale medieplattformer
  • e-postmarkedsføring og nyhetsbrev
  • Webinar
  • Frokostseminarer
  • Samarbeid med influencere
  • Bannere og brosjyrer
  • Profilering på messer