FAGBLOGG

5 steg for å gjennomføre en SEO-analyse

Har du noen gang tenkt på om nettstedet ditt trenger en grundig oppfriskning? Det høres mer tungvint ut enn det er - SEO-analysen gjør nemlig den omfattende jobben for deg!

Estimert lesetid: 3 minutter

SEO-analyse

 En SEO-analyse kartlegger styrker, svakheter og muligheter for forbedring på ditt nettsted. Den gir deg altså en unik mulighet til å løfte nettsiden din til nye høyder – på flere måter! I dette innlegget forklarer vi hva SEO-analyse er, og går nærmere inn på hvordan det brukes samt hvorfor det er så viktig.

 

Hva er en SEO-analyse? 

En SEO-analyse, eller søkemotoroptimaliseringsanalyse, er en prosess der man evaluerer nettsidens organiske synlighet og ytelse i søkemotorer. Analysen undersøker faktorer som påvirker synligheten til nettsiden i dag, i tillegg til å identifisere områder som kan optimaliseres for å oppnå mer organisk trafikk. En helhetlig SEO-analyse vil ta stilling til både tekniske og innholdsmessige elementer ved nettsiden. Med andre ord vil en SEO-analyse kartlegge nåværende status på nettsiden, og fortelle noe om hvilket potensial som ligger der. 

 

Hvordan brukes SEO-analyse?

Enten målet er å få flere kunder eller å jobbe opp merkevarebyggingen i søkeresultatene, bruker man SEO-analyse for å komme nærmere målet. Når vi bruker SEO-analysen til å gå gjennom nettsiden, ser vi på teknisk oppbygging, nåværende organisk synlighet, eksisterende innhold samt konverterings- og brukervennlighet. Dette gjøres på bakgrunn av hvilke mål og KPI-er man har for nettsiden sin.

 

Stegene som gir deg oversikt:

 

  •  Nåværende synlighet:

Få oversikt over hvilke rangeringer nettsiden har når det kommer til organisk synlighet. Hvordan ligger dere an i forhold til konkurrentene? Her kan man bruke ulike verktøy som Semrush, Sistrix m.fl.

 

  • Trafikk og konverteringer:

Hvordan har trafikk og konverteringer vært i løpet av det siste året? Skaff en oversikt på hvor trafikken kommer fra, og hvilke sider som konverterer best.

 

  • Søkeordsanalyse:

Så fort du har klart for deg hva status på nettsiden er i dag, kan du begynne på en søkeordsanalyse. En søkeordsanalyse kartlegger hvordan målgruppen går frem og søker på når de leter etter aktører som dere. 

 

  • Sammenligning og funn av hull:

Nå har dere forhåpentligvis én liste med søkeord dere allerede rangerer på, og én liste med søkeord dere ønsker synlighet på. På denne måten kartlegger du hvor hullene ligger i dag. Hvilke søkeord har mange søk i måneden, men som dere ikke har på nettsiden i dag? 

 

  • Innholdsanalyse:

Sørg for å gå over alt innhold på nettsiden, og optimalisere dette. Kanskje har du innhold som kan rangere på de kartlagte søkeordene fra søkeordsanalysen, men som mangler rangeringer i dag? I noen tilfeller kan innholdet være duplisert eller konkurrere med andre sider på nettsiden. Derfor er det lurt å alltid ha oversikt på nettsidens innhold.

 

Hvorfor er SEO-analyse viktig?

Det er mange ting som gjør en SEO-analyse verdifull for deg som har nettside. Ikke bare gir den full oversikt og forbedrer dagens nettside – en SEO-analyse vil også lønne seg på sikt. Blir analysen gjort grundig, vil den hjelpe deg med å øke synligheten på nettet slik at flere potensielle kunder vil oppdage ditt nettsted over tid.

SEO-analysen inkluderer ofte en sjekk av tekniske aspekter, som hastighet, mobilvennlighet og generell brukervennlighet. Dette bidrar til at besøkende blir på nettstedet lengre, og øker sannsynligheten for at de handler slik du vil! 

Samlet sett vil SEO-analysen løfte konkurranseevnen, styrke merkevarens troverdighet og er et ressurs- og tidsbesparende hjelpemiddel. SEO-analysen vil nemlig hjelpe deg med å fokusere på de områdene som er viktigst og gir størst gevinst, som igjen sparer deg for tid og ressurser.

Du kan si at SEO-analysen gir deg verktøyene du trenger for å sikre at nettsiden din oppnår best mulig resultater i søkemotorene!