Hvordan velge SEO-byrå

Et godt SEO-byrå kan være en svært nyttig samarbeidspartner for en bedrift som ønsker bedre organisk synlighet og mer treffende innhold på sitt nettsted. Men hvordan skal man velge hvilket byrå man skal samarbeide med?
Kristoffer Moen
Head of Performance

24 aug 2022

4 min read

Hva er SEO?

SEO er forkortelsen for “search engine optimization”, eller søkemotoroptimalisering på norsk. SEO er kort fortalt ulike metoder og teknikker for å få innholdet på nettsiden til å matche det folk bruker av søkeord, når de foretar et søk på Google eller Bing.

Søkemotoroptimalisering handler om både det synlige innholdet og de tekniske aspektene ved en nettside. Når vi snakker om “organisk trafikk”, så er dette trafikk man slipper å betale for, til forskjell fra eksempelvis annonsering i Googles søkemotor.

For å skape organisk synlighet må du sørge for å ha relevant og godt innhold på nettsiden. For å sikre relevant innhold vil det være hensiktsmessig å ta utgangspunkt i en søkeordsanalyse, for å finne ut av hva kundene dine faktisk søker på.

Dersom du ikke er synlig på de tre øverste organiske plasseringene i søkeresultatet, bør du vurdere hvilke tiltak som bør igangsettes for å forbedre bedriftens rangering. Ifølge firstpage.com generer en førsteplass i søkeresultatet en CTR (klikkrate) på 39,6%, noe som er mer en dobbelt av CTR for andre plass med 18,4% og nesten 4 ganger så mye CTR som tredjeplassen med 10,1%.

Hva skiller et SEO-byrå fra en freelancer?

Den største fordelen ved å bruke et SEO-byrå er at du får dra nytte av et fagmiljø som har bedre forutsetninger for å henge med i den faglige utvikling. SEO-faget er i stadig utvikling, og det verserer mange rykter og trender om hvilke tiltak man bør gjøre. Google oppdaterer algoritmen og sine retningslinjer flere ganger hvert år, og dette kan føre til endringer i hva som er de beste SEO-tiltakene.

I Solid Media har vi et sterkt fagmiljø og SEO-teknikere med ulike styrker. Vi legger vekt på å skape helhetlige team, nettopp for å klare å henge med i utviklingen i SEO-faget.
En annen fordel ved å bruke et SEO-byrå er gode prosedyrer for oppfølging og rapportering. Et profesjonelt byrå klarer å tilpasse oppfølgingen slik at kunden får oppfølging på ønsket nivå.

Hva er et SEO-byrå?

Et SEO-byrå er en bedrift som hjelper andre bedrifter med å få bedre organisk synlighet på sine nettsider. Byrået leverer søkemotoroptimalisering til kundene gjennom rådgivning, innholdsproduksjon og teknisk optimalisering. Et byrå kan også samarbeide med kundens webbyrå for å få til større endringer på nettsidene. God søkemotoroptimalisering tar tid, og bruk av et byrå frigjør tid og ressurser hos kunden.

Hvilke resultater kan bedriften få ved å bruke et SEO-byrå?

Selv om en bedrift har en nettside som ser fin og funksjonell ut er det ikke sikkert den treffer så bra på det potensielle kunder søker etter på Google eller Bing. Ved å bruke et SEO-byrå får bedriften hjelp til å tilpasse nettsiden bedre til ord og uttrykk folk bruker når de foretar søk.

I tillegg til å treffe direkte på søkeordene målgruppen bruker vil en SEO-tjeneste med innholdsproduksjon også føre til bedre tekstinnhold på nettstedet. Dette vil gi bedre informasjon til de besøkende – enten det er i form av artikler, tekst til tjenestesider, kundecaser eller annet.

Hvordan velge byrå?

Det finnes en rekke SEO-byråer i Norge, og det kan være vanskelig å vite hva man burde velge. Et tips er å se på nettsiden til byrået, og se på hva slags profil og “personlighet” byrået ser ut til å ha. Det kan være lurt å finne et byrå som har passende størrelse i forhold til din bedrift, og som løfter frem de samme verdiene.

En annen faktor å vurdere er byråets geografiske lokasjon. Selv om mye kan gjøres over videomøter er det en fordel å kunne møtes fysisk av og til. Solid Media er et SEO-byrå i Oslo, og vi drar god nytte av å møte kunder fysisk innimellom.

Hvordan samarbeide med et byrå

Vær kritisk til lokkende tilbud som lover gode resultater veldig raskt med minimal innsats fra deg som kunde. Man kan fint se SEO-resultater relativt raskt, men de store resultatene krever et langsiktig fokus og en god strategi. Samtidig blir resultatene best når man har god dialog og et tett samarbeid mellom byrå og bedriften.

Her er eksempler på spørsmål du bør stille byrået når du vurderer å inngå en avtale:

  • Hvilke faktorer begrenser vår organiske synlighet i dag?
  • Hva er det som er bra med nettstedet vårt?
  • Hvilken filosofi har dere for tekstinnhold og innholdsproduksjon?
  • Hva slags samarbeidsform foretrekker dere å ha med kundene?

Del artikkelen

Kristoffer Moen
Head of Performance

24 aug 2022

4 min read

Subscribe to our newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.